E-handel
Så ska Matsmart vända förlusten snabbare än andra e-handlare: “Mat online är ganska underutvecklat”
Publicerad: 20 januari 2023, 07:39
Under 2022 har Matsmart behövt se över sina prioriteringar, eftersom kapital inte längre är lika tillgängligt. ”Det har tagit mycket av vår tid”, säger Peter Beckius, vd sedan i juni.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Investerare som dragit öronen åt sig 2022 har tvingat Matsmart att fokusera mer på lönsamhet än tillväxt. Under 2023 tänker bolaget bevisa att affärsmodellen håller. Nya vd:n Peter Beckius berättar nu om:
√ Grundaren och vd-kollegans Karl Andersson vilda idéer: ”Utmanar normer”
√ Viktiga skillnaden mot matkassebolagen: ”Branschen går åt andra hållet”
√ Fri fraktgränsens betydelse: ”Laborerar ganska mycket”
√ Tuffa lärdomarna från intåget i Tyskland: ”Skalat upp snabbare”
På gatan utanför Matsmarts kontor på Södermalm hastar Karl Andersson förbi, iklädd Motatos-tröja och med telefonen mot örat. Inne på kontoret väntar vd-kollegan Peter Beckius, som har Gant-loggan på bröstet.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.