Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Ny undersökning: Var tredje svensk handlar mat och dagligvaror online

Publicerad: 19 juli 2021, 12:38

E-handeln med mat fortsätter öka bland svenskarna, visar en ny undersökning från Kantar.

Under pandemin har fler fått upp ögonen för att handla mat på nätet. I dag säger 33 procent av svenskarna att de handlar mat online. Det visar en ny undersökning som Kantar genomfört på uppdrag av Matsmart.


Många e-handlare har vittnat om ökad försäljning under pandemin och onlineaktörer som säljer mat har vuxit särskilt starkt. Den nya undersökningen visar att var tredje svensk i dag handlar mat och dagligvaror online. 

I åldersgruppen 25-39 år är siffran allra högst, 44 procent. Främsta anledningarna till att klicka hem matvarorna på nätet är att det är bekvämt och sparar tid i vardagen.

Undersökningen visar också att den främsta anledningen till att handla online är att det är mer bekvämt än att handla i fysisk butik. Det svarar 35 procent. 

Fler än var fjärde person, 26 procent, uppger också att de primärt handlar matvaror på nätet för att spara tid.

Bland personer i åldern 60-74 år är det dock fortfarande relativt färre som uppger att de handlar matvaror på nätet, endast 20 procent. 

Undersökningen visar även att det är fler i Stockholmsregionen jämfört med övriga landet som shoppar mat och dagligvaror online.

– Siffrorna från undersökningen stämmer hyfsat bra överens med hur åldersfördelningen ser ut bland våra kunder. Tvärtemot vad många andra mat-e-handlare rapporterade om under Corona så har vi inte sett att de äldre åldersgrupperna ökat mer än de yngre, utan det är framför allt i åldersgrupperna upp till 50 som tillväxten visat sig, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.

LÄS MER:
En tuff höst väntar branschen när kedjornas affärsmodeller utmanas: ”Blir smärtsamt”
Debatt: Digitaliseringen skapar stora möjligheter för branschen
Matsmart räddade nästan 9000 ton mat i Sverige: ”2020 innebar en brytpunkt för oss” 

 

Undersökningen i korthet

• Gjordes av Kantar på uppdrag av Matsmart.

• Genomfördes under juni 2021. 

• Har 2 338 svenska respondenter.

 

Matsmarts affärsmodell bygger på att rädda mat och andra produkter från att slängas. Det kan röra sig om produkter som fått felprintade etiketter, ett utgående sortiment eller varor med kort datum.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News