Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Mylla Mat växer: ”Andra aktörer ska inte kapitalisera på producenternas råvaror”

Publicerad: 4 mars 2021, 10:30

Från bonden direkt till dörren. Jens Thulin är ny operativ chef och delägare i det skånska matkasseföretaget Mylla Mat, här tillsammans med Richard Sandahl, grundare och vd.

Foto: Pressbild

Det skånska gårdskasseföretaget Mylla Mat växer och har ambitiösa expansionsplaner. Nu kliver bonden Jens Thulin in som operativ chef och ny delägare. ”Vi möter konsumenternas efterfrågan på lokal mat betydligt bättre än dagligvaruhandeln”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelSvensk HandelLivsmedelsföretagenLivsmedelsförsörjningLogistikDistributionskedjan

Under de senaste åren har intresset för att köpa lokala livsmedel ökat, och i samband med pandemin även att handla lokalt digitalt.

Hos Mylla Mat, som levererar lokala råvaror i säsong direkt från skånska bönder hem till dörren, blev detta väldigt tydligt då försäljningen i våras ökade med över 300 procent i princip över en natt.

– Det finns en enorm efterfrågan på hållbara, högkvalitativa råvaror som levereras direkt från bönderna samtidigt som den typen av affärsmodeller saknas, säger Jens Thulin, ny delägare och operativ chef på Mylla Mat.

– Du kan gå in i vilken livsmedelsbutik som helst och där finns i bästa fall lokalt producerade råvaror i någon slags exotisk hörna medan importerade livsmedel från hela världen breder ut sig hur mycket som helst.

Han är själv bonde och driver klimatcertifierade Vismarlövsgården i Skåne men har tidigare erfarenhet från att arbeta med några av landets största e-handelsbolag.

Malmö-baserade Mylla Mat planerar för fortsatt expansion när bonden och entreprenören Jens Thulin från Vismarlövsgården går in som delägare i bolaget.

– Bönderna måste kunna koncentrera sig på att producera livsmedel i stället för att köra runt med dem. Vi inspireras av de främsta e-handlarna på marknaden och fokuserar på en optimerad och hållbar logistikkedja som sträcker sig från bondgården hem till konsumenten. Det är hög tid att producentledet tar ägandeskapet över sina produkter i stället för att låta slakterier, mejerier, grossister och dagligvaruaktörer kapitalisera på råvarorna, säger Jens Thulin.

Planerna för Mylla Mat inför 2021 är fortsatt tillväxt genom att ansluta fler lokala producenter och genom att från och med nästa vecka erbjuda hemleveranser till alla konsumenter i hela Skåne i stället för bara, som nu, i Lund och Malmö.

Enligt det senaste bokslutet för 2019 omsatte Mylla Mat en halv miljon och gjorde förlust på drygt 100 000 kronor.

– Under 2020 omsatte vi drygt tre miljoner och nu ökar vi tillväxttakten och siktar på att nå tio miljoner under 2021, säger Jens Thulin, som inte har för avsikt att vända från röda siffror till svarta förrän under 2022.

Det är även då man ska fortsätta den geografiska expansionen till att nå en större del av befolkningen i Sverige.

– Vår digitala plattform är skalbar och behovet finns hos producenter både här i Sverige och i våra grannländer. Det finns egentligen inga gränser för hur mycket vi kan växa.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.