Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Med Axfood i ryggen tänker nätraketen fortsätta utmana apoteksbranschen: ”Rätt ägarfamilj”

Publicerad: 11 oktober 2021, 11:11

Apohems vd Gustav Hasselgren.

Foto: Stefan Nilsson

Konkurrensen på apoteksmarknaden är stentuff. Där ser Apohem en fördel med att ha Axfood i ryggen. ”Det behövs starka och långsiktiga ägare”, säger vd Gustav Hasselgren.


Ämnen i artikeln:

Axfood

Konkurrensen på apoteksmarknaden beskrivs ofta som stenhård med låga marginaler – en uppfattning som Apohems vd, Gustav Hasselgren, bekräftar.

– Man behöver ha skala för att lyckas. Dessutom behövs starka och långsiktiga ägare, säger han till Dagligvarunytts syskontidning Market. 

Bakom Apohem står Axfood liksom Axel Johnsons investeringsbolag Novax. Ägarna ger flera fördelar menar Gustav Hasselgren, till exempel i form av synergier kring sortiment, inköp, ramavtal och expertis.

I våras inledde Apohem till exempel ett samarbete kring samleverans med systerbolaget Mat.se. Erbjudandet är det första av sitt slag i Sverige och gäller än så länge i Storstockholm. 

Ägarna ger även fördelar gällande sortimentet, anser Gustav Hasselgren.

– Axfood är kanske bäst i Sverige på att utveckla egna varumärken, som exempelvis Garant. 

Några egna varumärken finns dock ännu inte, men är inget Gustav Hasselgren utesluter.

– Vi utesluter väldigt lite. Vi har rätt ägarfamilj för det.

Apohem gick som en raket under pandemin. 

– Det tog fart på allvar i mars, april när pandemin inleddes. Under helåret växte vi med 258 procent. För oss var det en väldigt snabb tillväxt men från en låg bas, säger Gustav Hasselgren. 

Försäljningen under 2020 uppgick till 141 miljoner kronor. 

När pandemin klingar av räknar Gustav Hasselgren med en fortsatt kraftig tillväxt, även om tillväxtkurvan väntas plana ut. Mycket hänger på hur utvecklingen för branschen går i stort.

Läs en längre intervju med Gustav Hasselgren i Market.
 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Axfood

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.