Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Mathem forsätter att slå index: ”Ökat våra marknadsandelar”

Publicerad: 22 oktober 2020, 07:33

Den explosionsartade utvecklingen av e-handeln märks även hos nätaktören Mathem som fortsätter öka mer än index.
”Vi har ökat våra marknadsandelar varje månad sedan april”, säger vd Johan Lagercrantz.


Ämnen i artikeln:

MathemHemleverans

E-handeln med dagligvaror, genom hemleverans och click-and-collect, har ökat markant under coronapandemin. Enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, som publiceras i dag, ökade just hemleveranserna av dagligvaror med 43 procent under september, jämfört med samma månad i fjol.

Mathem har ökat mer än index varje månad sedan april. Under september landar ökningen på 59 procent, jämfört med i fjol. 

- Under pandemin har MatHems hemleveranser av mat och vardagsprodukter snabbt blivit en viktig del av Sveriges infrastruktur. Vi har ökat våra marknadsandelar varje månad sedan i april, vilket känns fantastiskt i en så speciell tid, säger bolagets vd Johan Lagercrantz.

Som Dagligvarunytt rapporterat om tidigare ska bolaget bland annat växla upp med ännu en plocklagar för att möta den ökade efterfrågan på näthandlad och hemleverad mat. 

LÄS MER: Här ska Mathem växa för att klara kundtrycket  

- Vi har genomfört omfattande investeringsprojekt för att kunna anpassa vår verksamhet till den stora efterfrågan och för att kunder fortsatt ska känna sig trygga i att vända sig till oss för leverans av dagligvaror. Detta fortsätter vi kontinuerligt med, säger Johan Lagercrantz. 

Utvecklingen väntas bestå och bolaget säger sig stå väl rustade inför vintermånaderna som historiskt innebär ett högt tryck på e-handeln, inte minst runt shoppinghögtider som Black Friday och julhandeln.  

Ellen Larsson (Föräldraledig)

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

MathemHemleverans

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News