onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Mångmiljonkund agerar efter allvarliga kritiken mot Mathem

Publicerad: 22 augusti 2022, 07:39

Göteborgsposten har granskat arbetsmiljön på Mathem i Mölndal. Foto: Pressbild

I en rad artiklar i Göteborgsposten vittnar tidigare anställda om bristande arbetsmiljö på Mathem i Mölndal. Nu har storkunden Göteborg stad begärt ett möte med Mathem.

Ämnen i artikeln:

Mathem

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Göteborgsposten har intervjuat en rad personer som arbetar eller har arbetat på Mathems lager i Mölndal. De beskriver en mycket tidspressad arbetsmiljö, där det bland annat förekommit att chefer knackat på toalettdörren under anställdas toalettbesök. 

Enligt ett internt mejl från april, som GP tagit del av, togs fredagsfikat bort som en åtgärd för att höja effektiviteten. 

Mathems presschef Lotta Olofsson svarar GP att fredagsfikan ”ersatts med andra aktiviteter för gemensam samvaro” och att toalettbesök ska få ta ”den tid nöden kräver.” Chefer som knackar på toalettdörren kan vara ett uttryck för omtanke, menar Sanna Rocksberg på Mathem, när chefer ”behövt knacka på en toalettdörr för att se om medarbetaren mår bra.”

Mathem vann nyligen en offentlig upphandling värd 40 miljoner kronor, och ska från den 1 september leverera mat inom hemtjänsten i Göteborg stad. Efter artiklarna i GP har kommunen agerat genom att boka ett möte med Mathem. 

– Först när avtalet har startat kan vi genomföra en avtalsuppföljning utifrån våra krav kring hur rutiner fungerar och lagar efterföljs, säger Helena Sagvall på Inköp och upphandling i Göte­borgs stad, till Göteborgsposten

LÄS MER: Säljrekord för Mathem – som fortsätter att leverera jätteförluster: ”2025 ska vi visa vinst” 

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev