Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Lidl utökar samarbete med Too Good To go – ska få stopp på matsvinnet: ”Tillsammans gör vi skillnad”

Publicerad: 28 juni 2022, 09:28

Samarbetet har genererat cirka 80 ton räddade frukter och grönsaker.

Foto: Pressbild

Sedan ett halvår tillbaka har Lidl samarbetat med Too Good To Go för att rädda frukter och grönsaker som inte sålts i butik. Nu utökar parterna sitt samarbete och tar genom samma metod vara på bröd- och fikakassar.

Ämnen i artikeln:

LidlHemleveransMatkassar

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


I december lanserade Lidl ett pilotprojekt tillsammans med Too Good To Go med ambitionen att minska matsvinnet gällande frukt- och gröntvaror.

Projektet ger kunderna möjligheten att köpa varor som annars hade slängts till ett reducerat pris via Too Good To Go-appen. Hittills har man via projektet räddat nära 19 000 kassar med frukter och grönsaker och med det har Lidl Sverige minskat sina CO2-utsläpp med cirka 47 ton.

– Pilotprojektets resultat är tydliga och tillsammans gör vi skillnad, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go i ett pressmeddelande.

Nu tar parterna samarbetet till nästa nivå och ger Lidls kunder möjligheten att köpa kassar med bröd och fika för en tredjedel av ursprungspriset. Detta gäller i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.

– Vi startade det här pilotprojektet tillsammans med Too Good To Go för ett halvår sedan. Brödet är en av butikernas största svinnbov men med de adderade brödkassarna kan vi se till att ännu mer bra och osålt bröd får komma hem till kunderna, säger Victor Wolf, Försäljningschef på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Erbjudandet gäller i följande Lidl-butiker:

Upplands Väsby
Märsta
Sveavägen
Sundbyberg
Täby
Täby Arninge
Danderyd
Åkersberga
Järfälla Barkarby
Järfälla Jakobsberg
Upplands-Bro Kungsängen
Bålsta
Kista
Vanadisplan
Hässelby
Rinkeby
Vällingby
Vallentuna
Sollentuna
Edsberg
Norrtälje
Sollentuna
Östermalmstorg
Spånga
Solna centrum  
Lidingö

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev