Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Leveransbolaget växer med 300 procent – samarbetar med Coop och Ica

Publicerad: 16 maj 2022, 08:41

Bolaget ökade sin försäljning med 300 procent 2021.

Foto: Gordon Delivery

Leveransbolaget Gordon Delivery, som samarbetar med bland andra Coop, tredubblar försäljningen. ”Vi når nu 90 procent av Sveriges befolkning”, säger vd:n Ali Ghoce till Dagens industri.

Ämnen i artikeln:

Ica SverigeCoopVaruflödenLivsmedelstransport

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Sista milen-bolaget Gordon Delivery, som levererar kylda matvaror från bland andra Coop och Ica till skåpboxar och bostäder, växte ordentligt i fjol.

Tillväxten för leveransbolaget skrevs till 413 miljoner kronor i bokslutet över 2021, vilket motsvarar en ökning med 300 procent jämfört med 2020.

LÄS OCKSÅ: Magnus drabbades av buggarna i Icas e-handel – tvingades vänta i ett halvår: ”Vill ligga i framkant” 

Det rapporterar Dagens industri.

– Dels växer vi själva, dels har e-handeln för mat växt under 2021. Så vi har vuxit med befintliga kunder men även på den danska marknaden, där vi tagit fler kunder, säger vd Ali Goce till tidningen och uppger att man också lyckades nå lönsamhet för första gången under fjolåret.

Under 2021 genomförde bolaget även 4,1 miljoner leveranser och når nu sammanlagt 19 miljoner kunder i Norden, enligt egen utsago.

Bolaget, som grundades av Ali Ghoce och Per Källgården 2015, siktar nu på att gå in i England vid årsskiftet.

– Vi har jobbat mycket med vår geografiska täckning och når nu 90 procent av Sveriges befolkning samt 98 procent av den danska befolkningen, säger Ali Ghoce, som också är största ägare i bolaget, till Di.

LÄS OCKSÅ: Tapp fem år i rad – nu lovar Coop-chefen vändning: ”Ska prestera riktigt bra” 

En bidragande faktor bakom expansionen är pandemin, som flyttat konsumentbeteenden kopplat till e-handel flera år framåt på kort tid. 

Ali Ghoce tror inte på någon större avmattning i tillväxten när covid-19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom och efter det att e-handeln inom dagligvaruhandeln tappat fart de senaste månaderna. 

– Vi tror att intresset kommer att plana ut och sen fortsätta växa normalt, säger han. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev