Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Ica-butikens exceptionella lyft – onlineandelen uppe i 51,6 procent: ”Tänker fortsätta expandera”

Publicerad: 9 februari 2021, 10:19

Ica Nära Brottbyhallen och handlaren Viktor Rönn hade i går en e-handelsandel på 51,6 procent.

Foto: Thomas Ohlén

Här är sannolikt historiska milstolpen i dagligvaruhandeln. Ica Nära Brottbyhallens onlineandel kom upp i 51,6 procent i går. ”Vi har en väldigt bra tjänst”, säger handlaren Viktor Rönn.


Ämnen i artikeln:

Ica NäraIca Sverige

E-handeln med dagligvaror har exploderat sedan coronapandemin bröt ut i Sverige för snart ett år sedan och 2020 steg kanalens försäljningsandel från 3,2 procent till 6,5 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels index. 

En hel del butiker ligger klart högre.

Inte minst Ica Nära Brottbyhallen.

– Vi känner att vi har en tjänst som väldigt många konsumenter uppskattar och vi är dessutom starka på kommunikation, säger Viktor Rönn om de senaste årens exceptionella digitala framgång.

Dagligvarunytt kan i dag berätta att Ica Nära Brottbyhallens e-handel på måndagen hade en kanalandel på hela 51,6 procent.

Då inkluderas exempelvis inte matkassar som räknas in i butikens fysiska försäljning.

– Många veckohandlar på måndagar och för vår del gjordes alltså majoriteten av inköp online. Men samtidigt hade vi en bra utveckling i den fysiska butiken så kanalerna kompletterar varandra.

Känner du till någon butik med lika hög kanalandel online?

– Nej, jag har inte tillgång till andra butikers data men jag har svårt att tro att någon butik i vår storlek har lika stor e-handelsandel. Det skulle i alla fall inte vara görbart med sådan stor onlineandel i de största butikerna, säger Viktor Rönn.

Ica Nära Brottbyhallen har kunder i hela Storstockholm.

Foto: Thomas Ohlén

Ica Nära Brottbyhallen ligger i Vallentuna kommun norr om Stockholm och omsatte 55 miljoner kronor netto när Viktor Rönn tog över butiken från sina föräldrar i juni 2018.

Nu är den uppe i 89 miljoner kronor på rullande tolv månader.

– Vi har haft en bra tillväxttakt.

Kan ni växa ytterligare?

– Ja, det tänker vi göra. Vi nöjer oss inte. Vi tänker fortsätta att expandera online och planerar även att bygga ut den fysiska butiken, säger Viktor Rönn till Dagligvarunytt.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica NäraIca Sverige

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.