Få hela storyn
Starta din prenumeration
E-handel
Publicerad: 9 Februari 2021, 10:19
Ica Nära Brottbyhallen och handlaren Viktor Rönn hade i går en e-handelsandel på 51,6 procent.
Foto: Thomas Ohlén
Här är sannolikt historiska milstolpen i dagligvaruhandeln. Ica Nära Brottbyhallens onlineandel kom upp i 51,6 procent i går. ”Vi har en väldigt bra tjänst”, säger handlaren Viktor Rönn.
En hel del butiker ligger klart högre.
Inte minst Ica Nära Brottbyhallen.
– Vi känner att vi har en tjänst som väldigt många konsumenter uppskattar och vi är dessutom starka på kommunikation, säger Viktor Rönn om de senaste årens exceptionella digitala framgång.
Dagligvarunytt kan i dag berätta att Ica Nära Brottbyhallens e-handel på måndagen hade en kanalandel på hela 51,6 procent.
Då inkluderas exempelvis inte matkassar som räknas in i butikens fysiska försäljning.
– Många veckohandlar på måndagar och för vår del gjordes alltså majoriteten av inköp online. Men samtidigt hade vi en bra utveckling i den fysiska butiken så kanalerna kompletterar varandra.
Känner du till någon butik med lika hög kanalandel online?
– Nej, jag har inte tillgång till andra butikers data men jag har svårt att tro att någon butik i vår storlek har lika stor e-handelsandel. Det skulle i alla fall inte vara görbart med sådan stor onlineandel i de största butikerna, säger Viktor Rönn.
Ica Nära Brottbyhallen har kunder i hela Storstockholm.
Foto: Thomas Ohlén
Ica Nära Brottbyhallen ligger i Vallentuna kommun norr om Stockholm och omsatte 55 miljoner kronor netto när Viktor Rönn tog över butiken från sina föräldrar i juni 2018.
Nu är den uppe i 89 miljoner kronor på rullande tolv månader.
– Vi har haft en bra tillväxttakt.
Kan ni växa ytterligare?
– Ja, det tänker vi göra. Vi nöjer oss inte. Vi tänker fortsätta att expandera online och planerar även att bygga ut den fysiska butiken, säger Viktor Rönn till Dagligvarunytt.