Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Historiska nätlyftet – 23 procent fler e-handlade mat: ”Viktigt klara efterfrågan”

Publicerad: 21 december 2020, 09:55

”Online är det nya normala för många.” Det säger Bo Engström på GFK efter höstens exceptionella utveckling.

Foto: Thomas Ohlén

E-handeln med dagligvaror har en exceptionell utveckling. Antalet köpare ökade med 23 procent september-november. ”Online är det nya normala för många”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.


Dagligvarunytt kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK avslöja att e-handeln fortsatte att attrahera många nya kunder även i september, oktober och november.

Tjänsten nådde 23 procent fler än samma period 2019.

– Coronapandemin och myndigheternas restriktioner förflyttar i snabb takt transaktioner till nätet, säger Bo Engström om den remarkabla utvecklingen.

Lyftet de tre månaderna innebar att så många som 28 procent av svenskarna handlade dagligvaror online vid minst ett tillfälle.

Kanalens penetration var därmed högre än för koncept som Hemköp och Ica Nära som nådde 27 respektive 24 procent.

– Det tydliggör vilken stark position online har tagit.

GFK:s kartläggning visar samtidigt att e-handelskundernas lojalitet steg med 34 procent.

Utvecklingen är snarlik inom alla åldersgrupper men ”60-plussarna” är mest köptrogna.

– E-handeln uppfattas som en bekväm och trygg lösning eftersom man minimerar den fysiska kontakten, säger Bo Engström.

Snittkvittot i e-handeln ökade under mätperioden med elva procent till 657 kronor.

Kvittovärdet i butikshandeln kom upp i 257 kronor efter en tillväxt på sju procent.

– Onlinekunden fyller på så mycket som möjligt och handlar alltså i genomsnitt för ett mer än dubbelt så högt belopp.

Dagligvarunytt har i flera artiklar berättat om onlinetrycket i december och att det är svårt att hitta slottider inför jul.

GFK:s bedömning är att intresset kommer att vara högt även efter det att coronapandemin har försvunnit.

– Många hushåll har vant sig och lär fortsätta att e-handla maten. Därför är det viktigt att aktörerna klarar av att möta den efterfrågan, säger Bo Engström.

GFK:s index baseras på en riksrepresentativ panel med drygt 4 000 privathushåll som skannar alla inköp av dagligvaror.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.