Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Hårda domen mot kedjornas digitala strategi: ”Många tänker för kortsiktigt”

Publicerad: 7 april 2022, 06:28

En färsk undersökning visar att 27 procent är beredda att betala ett högre pris för att e-handla just hos Ica. Men 40 av de 42 företagen i undersökningen anses inte värda att betala mer hos. ”Man kan inte ta några genvägar bara för att det är digitalt” säger John Karsberg, doktor i konsumentmarknadsföring.

Foto: Jonas Borg / Pressbild

När 1500 personer fick svara på frågor om 42 svenska e-handlare pekas Matsmart och Ica ut positivt. Men sammantaget behöver kedjor som Hemköp och Mathem jobba på sin e-handelsstrategi, menar strategen John Karsberg. ”Det är väldigt få som gör det här bra.”


The north alliance (Noa) försöker i en färsk rapport peka ut fallgropar och självklarheter för lönsam e-handel. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.