Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Gåvor, ett telefonsamtal eller hjälp att lyfta in påsarna i bilen – här är knepen för att behålla onlinekunderna

Publicerad: 21 oktober 2022, 11:11

Henrik Hermansson, Emma Kyrk och Filip Cronberg.

Foto: Privat

När e-handeln kämpar i uppförsbacke satsar butikerna på god service och nya kundsegment. Här berättar medarbetare på Hemköp, Coop och Ica hur de gör att behålla och hitta nya kunder online.

Ämnen i artikeln:

Coop VärmlandHemköpIca Kvantum

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Tappet för e-handeln är ett faktum, och en utmaning för alla som byggde upp sin onlinekapacitet under pandemin när efterfrågan på onlinehandel ökade snabbt. 

LÄS OCKSÅ: Icas stora lagersatsning haltar – bilarna står stilla: ”Underutnyttjad” 

Vad är då viktigt att göra för att behålla och locka nya kunder till onlinehandeln? Dagligvarunytt frågade medarbetare i tre olika butiker, som alla plockar ihop onlinebeställningar i butiken.

– Vi i Coop Värmland har nyligen börjat dela ut en gratisprodukt till onlinekunder varje vecka, och det verkar väldigt uppskattat, säger Emma Kyrk, e-handelsansvarig på Coop i Kil. 

Det där ”lilla extra” spelar roll, tror Emma Kyrk, som till exempel alltid påminner sitt team om att kassarna ska vara snygga och prydliga. 

– När vi får nya kunder försöker vi alltid skicka med en rabattkod eller ett extra varuprov. Jag jobbar också mycket med sortimentet på beställningssidan, just nu ser vi till exempel till att få in mer Lego inför jul, säger Emma Kyrk.

LÄS OCKSÅ: Coop sätter butiksplock främst – hyllas internationellt: ”Ökat effektiviteten” 

På Ica Kvantum i Klippan konstaterar handlare Filip Cronberg att e-handeln backat. 

– Precis som många andra har vi tappat i andel. Under gällande förutsättningar har det blivit ännu viktigare för oss att jobba gentemot företag. Vad gäller service så värnar jag vår drive through-lösning eftersom vi där behåller det personliga kundmötet med våra onlinekunder, säger Filip Cronberg. 

På Hemköp C i Skövde ser butikschef Henrik Hermansson till att onlinekunderna aldrig saknar någon vara de beställt.  

– Det viktigaste är att kunderna får det de beställer, och att vi alltid ersätter en vara som saknas med en likvärdig eller bättre vara. Ibland ringer vi upp kunden och frågar vilken ersättningsvara de önskar. Det värsta som finns är en kund som inte kan laga det de tänkt för att något saknas. 

LÄS OCKSÅ: Eric Lundbergs plan – för att lyfta Ica i kristid: ”Vi ska vara kundens och handlarens bästa vän” 

 

 

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev