Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Explosion online – nu öppnar Ica för ett till robotiserat lager

Publicerad: 10 december 2020, 10:28

Icas e-handelsanläggning är tänkt att vara i drift om drygt ett år. Redan nu öppnar Ica för att bygga nästa jättelager. ”Vi har kapacitet i Mälardalen till 2025/2026”, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson om planerna.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca Sverige

Dagligvarunytt har flera gånger berättat om Icas miljardinvestering i ett e-handelslager med en robotiserad lösning från brittiska Ocado i Brunna i Upplands-Bro kommun nordväst om Stockholm.

Planen är att vara i gång 2022.

– Ocado är motorn för långsiktig lönsamhet inom online, säger Anders Svensson i samband med Ica Gruppens digitala kapitalmarknadsdag i onsdags eftermiddag där koncernens strategiska planer för de kommande åren kommunicerades.

Coronapandemin har inneburit att ett betydande antal transaktioner har flyttats från traditionella dagligvarubutiker till nätet.

Årets inledande tio månader uppgick kanalens tillväxt till nära 80 procent enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

– Vi växer snabbare än branschen.

En förklaring är att ytterligare 66 Ica-handlare erbjuder lösplock och nu finns den fullskaliga tjänsten i 360 Ica-butiker.

Kanalens sammanlagda andel uppgår hos Ica till 3,4 procent jämfört med 1,6 procent för tolv månader sedan.

– Men ett antal Ica-butiker ligger långt över den nivån, säger Anders Svensson.

Digitaliseringen är prioriterad för Ica Gruppen och på en fråga om investeringen i ytterligare en anläggning som den i Brunna var Anders Svensson tydlig.

Det existerar planer för en sådan.

– Men det finns inga sådana beslut i dag och vi beräknar att vi har kapacitet i Mälardalen fram till 2025/2026.

Redan i mars nästa år ska Icas 17 000 kvadratmeter nya e-handelslager vid Arendalsvägen i Göteborg vara i gång.

Lagret ska förse e-handlade kunder med hemleveranser sju dagar i veckan.

– Volymerna har nått en nivå där det är enklare och mer effektivt för Ica-butikerna att samordna plock och leverans, säger Anders Svensson.

GFK:s kartläggning visar att Lidl rekryterar flest köpare och att Willys nådde flest hushåll i dagligvaruhandeln augusti–oktober.

Lågpriskonkurrenternas fortsatta framgångar är sannolikt förklaringen till att prisvärde är ett annat prioriterat område för Ica.

– Vi kommer att stärka prisvärdet genom att bland annat investera i priskänsliga produkter och ett starkt EMV-erbjudande.

Blir det en generell prissänkning?

– Nej, många Ica-butiker är redan starka på pris. Andra har en prisresa att göra. Vi ska förse Ica-butikerna med rätt prisverktyg för att säkra kundernas lojalitet, säger Anders Svensson.

Ica Gruppens prioriteringar

Online

Prisvärde

Hållbarhet

Hälsa

Datadriven

Personlig och lokal

Attraktiv arbetsgivare

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca Sverige

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.