Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

E-handeln på rekordnivå – efter nya restriktioner och begränsningar: ”Tryck i hela Sverige”

Publicerad: 3 mars 2021, 13:15

Coops e-handel har ökat med tio procent jämfört med förra veckan – och 200 procent jämfört med samma vecka 2020.

Foto: Coop

Nya begränsningar av antalet besökare i köpcentrum och butiker. Då gör hushållen matinköpen digitala – och skapar rekordtryck. ”Bara julveckan har varit större”, säger Coops affärschef Sara Mundt-Petersen.


Ämnen i artikeln:

CoopHemköpIca MaxiIca SupermarketMathem

Folkhälsomyndighetens skärpta krav på hur många som får besöka ett köpcentrum och butiker har fått omedelbar och stark effekt på e-handeln.

Efterfrågan skjuter ännu en gång i höjden.

– Senaste veckan har online ökat med närmare tio procent, säger Sara Mundt-Petersen på Coop Online till Dagligvarunytt och tillägger att nuvarande försäljningsnivå är cirka 200 procent högre än motsvarande vecka för ett år sedan.

Köparna är befintliga kunder – och en hel del nya.

– Snittåldern har gått ned något och vi ser en ökning i alla åldersgrupper.

Sara Mundt-Petersen, affärschef på Coop Online.

Foto: Pressbild

Coop i Sverige har de senaste tolv månaderna accelererat investeringarna i konceptet Coop Hämta och etablerat fler butiker som plockar kundernas beställningar.

I februari tillkom ytterligare tolv hämta och sju onlinebutiker i landet.

– Vi ökar hela tiden kapaciteten utifrån nya enheter och snabb omställning av befintliga. Det finns mer utrymme att beställa mot avhämtning än mot hemleverans. Just nu har vi lediga leveransfönster i hela Sverige och allra mest i Värmland och Norrland, säger Sara Mundt-Petersen.

Dagligvarunytt avslöjade veckan innan jul att Mathem skulle passera milstolpen två miljarder kronor i nettoomsättning.

E-handlaren är fortsatt het.

– Vi har rekordhög efterfrågan och ett fortsatt högt tryck i hela Sverige. Vi jobbar kontinuerligt på att stärka vår kapacitet. Det gör att vi kan leverera samma dag eller dagen efter, säger vd Johan Lagercrantz till Dagligvarunytt.

Johan Lagercrantz, Mathem.

Foto: Miriam Järlesjö

Onlineförsäljningen har den senaste veckan ökat med 20 procent hos Hemköp Torslanda i Göteborg.

Men butiken har ändå lediga slottider.

– Vi har inte slagit i taket och det beror på att vi lyckas öka kapaciteten, säger handlaren Thomas Axell.

Thomas Axell, Hemköp Torslanda i Göteborg.

Ica Maxi i Östersund hade innan pandemiutbrottet för drygt ett år sedan en e-handelsandel på sju procent och spådde då att tjänsten skulle växa med en procentenhet om året.

Nu är den uppe i drygt 15 procent.

– Men vi närmar oss i snabb takt 20 procent. Efterfrågan stiger kraftigt och vi har styrt om organisationen. Kunderna upplever att online är ett bra och smidigt sätt att handla på, säger handlaren Kent Kristoffersson till Dagligvarunytt.

Kent Kristoffersson, Ica Maxi i Östersund.

Hushållens exploderande e-handelsintresse exemplifieras bland annat hos Ica Supermarket Ettan i Västerås.

Slottiderna är ofta fullbokade.

– Men för dagen finns faktiskt några lediga ”slottar”, säger handlaren Susanne Edh till Dagligvarunytt.

Susanne Edh, Ica Supermarket Ettan i Västerås.

Foto: Pressbild

För ett år sedan jobbade fem personer med online hos Ica Supermarket Ettan men i dag är antalet uppe i 20.

– Vi har fått styra om en hel del sedan coronapandemin bröt ut.

Var fjärde medarbetare är i dag engagerad i butikens e-handel.

– Det säger ganska mycket om hur kunderna har förändrat sina inköpsbeteenden, konstaterar Susanne Edh.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News