E-handel
Dagligvaruhandeln var den bransch som tappade mest när e-handeln förlorade mark
Publicerad: 21 februari 2023, 07:37
Försäljningen av dagligvaror online sjönk med 17 procent i fjol.
Tillväxtkurvan är bruten. I fjol var första året sedan Postnord började mäta e-handelns utveckling som omsättningen sjönk. Dagligvaror var den kategori av varor där försäljningen sjönk mest.
LÄS OCKSÅ: Axfood drar i nödbromsen – pausar e-handelssatsning: ”Vi kan köpa oss lite mer tid”
E-barometern, som Postnord gör i samarbete med HUI Research, visar att e-handeln omsatte 136 miljoner kronor i fjol, ett tapp på sju procent jämfört med 2021.
– För första gången sedan Postnords E-barometer startades 2006 ser vi en negativ helårsutveckling av e-handelns omsättning, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord, i en kommentar.
Tuffat var det för dagligvaruhandeln där försäljningen online sjönk med 17 procent. Postnord konstaterar i rapporten att branschen haft svårt att möta de starka jämförelsetalen från pandemin när konsumenterna åter får handla i butik.
Apotekshandeln däremot har lyckats behålla onlinekundera som tillkom under pandemin. Tillväxten landade på tio procent i fjol. Just apotek var tillsammans med kategorin kläder och skor de enda som visade tillväxt 2022 (se faktaruta nedan)
Fortsatt utmanande tider väntar, konstaterar Postnord.
– Många e-handlare har aldrig varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. Det är tydligt att e-handelsföretagen behöver vara lyhörda och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera på deras behov, säger Mathias Krümmel.
LÄS OCKSÅ: Coop styr om e-handeln – här är nya navet: ”Stor potential”
Kategori för kategori – så utvecklades e-handeln 2022
Dagligvaror: -17%
Möbler och heminredning: -8%
Hemelektronik: -10%
Apotekt: 10%
Sport och fritid: -8%
Barnartiklar och leksaker: -16%
Kläder och skor: 2%
Bygghandel: -3%
Böcker och media: -10%
Totalt: -7%
Källa: E-barometern från Postnord