Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-handel

Dagligvaruföretag i toppen av listan över e-handlarna som blöder mest

Publicerad: 29 november 2021, 10:26

Mathem befinner sig på sjätte plats på listan över e-handlare med högst negativa rörelsemarginal.

De växer snabbt – men blöder också pengar. När sajten Market.se kartlägger e-handlarna med störst förluster återfinns flera företag i dagligvarubranschen i toppen av listan.


Ämnen i artikeln:

Mathem

Market har i en rad artiklar kartlagt de 200 största e-handlarna, och granskningen visar att lönsamheten generellt sett har förbättrats jämfört med tidigare år. Men det betyder inte att det inte finns en mängd e-handlare med stora lönsamhetsutmaningar.

Ungefär en fjärdedel av Sveriges 200 största e-handlare redovisar förlust, och värst ser det ut för fyrklovern.se. Företaget, som säljer glas, serviser och hemdekoration, har en rörelsemarginal på -57 procent under 2020.

Det näst mest olönsamma bolaget är Apohem.se och på tredje plats kommer Meds.se. 

Även på femte och sjätte plats kommer två företag inom dagligvaruhandeln – Matsmart.se och Mathem.se. Lite längre ner på listan återfinns också City Gross matkassebolag.

LÄS OCKSÅ: Hela listan – här är Sveriges 100 mest lönsamma butiker: ”Enormt imponerande siffror” 

Mathems kommunikationschef Lotta Olofsson förklarar förlusterna med att man har prioriterat tillväxt.

– Generellt är Mathem i en tillväxtfas och som en följd av pandemin under 2020 växte bolaget kraftigare än beräknat. Vi gjorde många investeringar under året för att möta den kraftiga efterfrågan samt förbättra kundupplevelsen, och att vi inte var lönsamma är helt enligt utsatt plan. Målsättningen är dock att nå lönsamhet inom ett par år, säger hon till Market.

LÄS OCKSÅ: Succé online – och nu tar Coop sikte på B2B-kunder: ”Ser stora möjligheter” 

Matsmart vittnar om en liknande resa.

– Vi tangerar lönsamhet på vår svenska hemmamarknad, men på gruppnivå fokuserar vi just nu på investeringar i tillväxt. Vi lanserade på vår fjärde marknad Tyskland för ett och ett halvt år sedan och kommer inom ramen för det kommande året lansera på ytterligare en stor marknad. Tillväxt kräver stora investeringar och vi växer och investerar enligt plan, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart, till Market.

LÄS HELA GRANSKNINGEN HOS MARKET.SE:

Unik kartläggning: Sveriges 200 största e-handlare 2021 – ladda ner hela listan här 

Nedslagna – men inte knockade: Här är e-handlarna som gör störst förluster 

Lista: Här är Sveriges lönsammaste e-handlare 

Lista: Störst, bäst och snabbast – här är e-handelns tillväxtraketer 

Mikael Sydner: Även ett företag på 200-listan kan bli en zombie

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Mathem

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.