Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Coronaeffekt: Norska e-handelsjätten fördubblade omsättningen och bygger nytt lager

Publicerad: 26 februari 2021, 11:45

Foto: Pressbild

Mat är ett hett investeringsområde, det var tydligt under webbsända Kinneviks Capital Markets Day tidigare i veckan. Bland investmentbolagets mest snabbväxande investeringar finns norska online-butiken Kolonial.


Ämnen i artikeln:

Dark storesInternationellt

Matkassar, vinappar och leverenstjänster för livsmedel och färdiga måltidslösningar är ett växande intresseområde för investmentbolaget Kinnevik.

– Vi kommer att göra ytterligare minst ett par nya, större investeringar nu under det här året, säger Andreas Bernström, Senior Investment Director på Kinnevik.

Bland de ”matnära” företag man redan satsat hundratals miljoner i finns bland andra Vivino, Hungry Panda, Simple Feast, Mathem och Kolonial.

Den senare (där Kinneviks innehav är 24 procent) är Norges största dagligvaruhandlare online, vars omsättning ökat från drygt en miljard kronor 2019 till nästan två miljarder under 2020.

– Under coronapandemin har vi kraftigt ökar våra marknadsandelar, säger Karl Munthe-Kaas, medgrundare och vd för Kolonial, och berättar att man fått tusentals nya kunder varje vecka.

Företaget erbjuder ett brett sortiment av matvaror och förslag på middagsrecept, levererade direkt hem, till både privatpersoner och företag. Priserna hålls nere genom samarbetet med en av Norges största dagligvaruhandlare, REMA 1000. Dessutom erbjuds närproducerad mat med korta transportsträckor genom samarbeten med lokala livsmedelsproducenter.

Företaget startades 2013 av tio grundare med målsättningen ”att skapa den bästa dagligvaru-shoppingupplevelsen i Norge” och att göra kundernas liv enklare.

I dag är Kolonial.no Nordens snabbast växande företag inom sin kategori och nu ska kapaciteten fördubblas med hjälp av ett nytt lager på 18 000 kvadratmeter. 

Karl Munthe-Kaas berättade att bolaget även siktar på expansion i såväl Europa som USA.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Dark storesInternationellt

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.