Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Coop vill hjälpa statsministern att börja e-handla: ”Inte krångligt”

Publicerad: 12 Januari 2021, 13:23

I en intervju förra veckan sa Stefan Löfven att han aldrig e-handlat. I inlägg i sociala medier erbjuder flera företag nu statsministern hjälp att komma igång, Coop är ett av dem. ”Vi såg det som ett bra tillfälle att påpeka att det inte alls är särskilt krångligt”, säger presschef Helena Esscher.


Stefan Löfven har hamnat i blåsväder. Trots förmaningar till svenska folket om att undvika besök i butiker och i stället handla online var han själv ute och shoppade under julhandeln. 

I en intervju med Sveriges Television i förra veckan berättade statsministern att han aldrig har e-handlat, något som fått många att reagera. 

I inlägg på Linkedin erbjuder nu flera e-handlare Stefan Löfven sin hjälp för att komma igång med nätshoppingen, en av dem är Coop. 

”Hej Stefan Löfven och alla ni andra som aldrig handlat på nätet – det är ganska enkelt, vi guidar gärna!”, skriver Coop i ett inlägg på Linkedin. 

– Anledningen till att vi gör det är för att visa Stefan Löfven och alla andra som aldrig e-handlat att det inte är krångligt. Många tror att det är det. När den här nyheten dök upp såg vi det som ett bra tillfälle att påpeka det, säger Helena Esscher till Market. 

I inlägget passar Coop samtidigt på att dela en instruktionsfilm för deras e-handel. 

Någon åsikt om statsministerns uttalade och det faktum att Stefan Löfven aldrig e-handlat har Coop inte. 

– Vi tycker mest att det är viktigt att påpeka att det inte är krångligt. 

Marika Baltscheffsky, marknadschef för Meds, är emellertid förvånad. 

– E-handeln är en viktig del av Sveriges ekonomi och samhällsutveckling, och något som vår statsminister borde vara insatt i och nyfiken på. Sedan blir det ju extra bekymmersamt att uttalandet kommer efter tio månader av en pandemi under vilken svenska folket har uppmanats att inte handla i butik. Att han förklarar det med sin generationstillhörighet ger inte en korrekt bild, eftersom sju av tio pensionärer faktiskt har handlat online under pandemin, säger hon. 

Även Meds sträcker ut en hjälpande hand till Stefan Löfven för att han ska komma i gång och e-handla.

– Vi lanserade tjänsten Telefonapoteket redan i mars, just för att hjälpa de med sämre digitala kunskaper med målet att alla ska kunna beställa läkemedel och hälsoartiklar med hemleverans. Löfvens uttalande om att han tillhör en generation som inte e-handlar var ett relevant tillfälle att återigen lyfta detta initiativ. 

Varför tror du att statsministern uttalande väcker reaktioner? 

– Jag tror att många blev förvånade. Sverige ska vara ett digitalt föregångsland, och att vår statsminister inte ens har testat att handla något online är förbryllande helt enkelt. Inte minst då han upprepade gånger har gått ut med uppmaning till allmänheten att handla online, säger Marika Baltscheffsky och fortsätter: 

– Om vi ska se på saken positivt så är vi glada å Stefans vägnar, att han har e -handeln att upptäcka och se fram emot - bättre priser, bekvämlighet, och snabba hemleveranser gör ju bara vardagen härligare och så slipper han ge sig ut på stan med säpovakter för denna typ av ärenden.

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.