Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Coop har slagit index varje månad i ett år – lägger i nästa växel: ”Har en aggressiv plan”

Publicerad: 12 april 2021, 10:42

Coop ökar takten online – med ytterligare plockbutiker och Hämta-enheter.

Foto: Coop

Coops e-handel har överträffat branschens index tolv månader i rad. Nu växlar Coop upp – med fler plockbutiker och Hämta-enheter. ”Intresset ökar i hela landet”, säger affärschefen Sara Mundt-Petersen.


Ämnen i artikeln:

Coop

Svensk Dagligvaruhandels siffror visar att försäljningen online har lyft med 116,2 procent sedan coronapandemin bröt ut i mars 2020 (mätt på rullande tolv månader).

Digitala tillväxten för Coop uppgick till 147 procent.

– Vi har slagit index det senaste året och dessutom haft högre procentuell takt än branschen varje enskild månad, säger Sara Mundt-Petersen till Dagligvarunytt och betonar att Coops siffror har accelererat sedan andra vågen av coronapandemin bröt ut i höstas.

Sara Mundt-Petersen, affärschef på Coop Online.

Foto: Coop

Coop i Sverige har kraftsamlat för att möta hushållens omfattande intresse för att klicka hem dagligvaror.

Antalet så kallade plockbutiker har ökat till 126 – och konceptet Coop Hämta finns på 152 platser.

– Kapacitetslyftet och extremt dedikerade e-handelsteam är de stora förklaringarna till att online växer så mycket hos oss.

Samtidigt har Coop investerat mycket i marknadsföring och utvecklingen av sajten.

En hel del av de nya köparna har tidigare haft begränsade erfarenheter av e-handel.

– Vi har lyckats att attrahera många nya kunder och samtidigt behålla befintliga genom att bland annat förfina köpresan, säger Sara Mundt-Petersen.

April förra året innebar tresiffrig procentuell försäljningstillväxt online enligt Svensk Dagligvaruhandels index.

Stora mathelgen påsk bidrog till lyftet då men i år slog Coop ändå sitt tidigare påskrekord rejält och växte med drygt 100 procent.

– Det är otroligt roligt med tanke på jämförelsetalet från förra påsken.

Coop spår att konsumenter i ökad utsträckning fortsätter att välja nätet ”nu när man testat och insett hur enkelt och smidigt det är” och därför etableras fler plockbutiker och Coop Hämta.

Coop Hämta finns på 152 platser men konceptet ska rullas ut ytterligare.

Foto: Coop

– Vi har en aggressiv plan för att kunna möta behoven, säger Sara Mundt-Petersen.

Coop Butiker och Stormarknader (CBS) och Coop Väst är inte oväntat störst online inom Coop eftersom de två juridiska personerna finns i storstäderna Stockholm och Malmö respektive Göteborg med grannkommuner.

Men tillväxten sker enligt Coop på bred front.

– Utvecklingen är stark i hela landet.

Även de minsta föreningarna inom Coop vill starta e-handel.

– Suget är stort i butikerna att möta kunder och medlemmar på flera sätt, säger Sara Mundt-Petersen.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.