Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Pandemin lyft för kontaktlöst – fem av sex har blippat i år

Publicerad: 24 november 2020, 09:50

Coronapandemin har förändrat betalvanorna radikalt. Hittills i år har fem av sex personer blippat ett köp. ”Kunderna ser över hur de berör och betalar”, säger Carita Weiss på Coop Digital.


Ämnen i artikeln:

Betalningslösningar

Kontaktlösa betalningar har fått ett stort genombrott 2020 och enligt en kartläggning av Svensk Handel och Coop har 84 procent av svenskarna blippat minst en transaktion.

2017 var andelen 24 procent.

– Antalet kontaktlösa betalningar har alltså mer än tredubblats på tre år, säger Carita Weiss till Dagligvarunytt.

Coronapandemin ses som främsta förklaringen till att konsumenterna i så hög grad utnyttjar den kontaktlösa tekniken.

– Vi som kunder har tvingats att bli väldigt noga med vad vi berör och inte minst betalningar är sådana. Nu kan vi i hög grad blippa kortet i stället för att stoppa in det i en terminal och slå en kod och godkänna beloppet.

Dagligvarunytt har tidigare berättat att kortutgivarna har justerat gränsen för blippande vid betalningar.

Nu ligger dessa i genomsnitt på 400 kronor jämfört med 250 kronor i fjol.

– Högre beloppsgräns generellt gör att incitamenten för att betala kontaktlöst ökar, säger Carita Weiss.

Coop har för övrigt intagit en tätposition när det gäller betalningar och Carita Weiss är som chef för betalningar och betallösningar på Coop Digital entusiastisk över de nya lösningarna.

Tidigare i år introducerades Scan and pay i nya flaggskeppsbutiken Coop Hagastaden i Stockholm.

– Kunderna är väldigt entusiastiska över betalmöjligheterna i mobiltelefonen.

Coop Mitt kommer inom kort att börja rulla ut Scan and pay inom sitt verksamhetsområde Gävleborg, Dalarna, norra Uppland och norra Västmanland.

Under 2021 är det tänkt att tjänsten ska finnas i Coops snabbväxande e-handel.

– Samtidigt är målsättningen att alla fysiska Coop-butiker ska ha Scan and pay nästa år, säger Carita Weiss.

Om undersökningen

”Sverige betalar” genomförs för åttonde året och har tagits fram av Insight Intelligence tillsammans med Svensk Handel och Coop.

En av tio svarar i årets kartläggning att coronapandemin har påverkat vilka betalmetoder de använder.

Andelen som använder kontaktlösa kortbetalningar har mer än tredubblats de senaste fyra åren – från 24 procent 2017 till 84 procent i år.

Övergången från kontanter till nya digitala betaltjänster i Sverige har gått snabbt och har accelererat under pandemin.

Det finns dock stora åldersmässiga skillnader i synen på det kontantlösa samhället. Bland de äldsta respondenterna är majoriteten negativ till det medan majoriteten av de yngsta är positiva.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Betalningslösningar

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News