Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Betalappar på stark frammarsch när fler dissar kontanter

Publicerad: 8 november 2022, 09:48

Betalappar är på frammarsch i dagligvaruhandeln och betalmetoden är allt mer populär bland konsumenter.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Inom 20 år är Sverige helt kontantlöst, enligt en majoritet av tillfrågade svenskar. Betalmetoden som är på starkast frammarsch är i stället betalapparna. Det visar en dagsfärsk undersökning från analysföretaget Insight Intelligence.

Ämnen i artikeln:

Betalningslösningar

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Kortbetalning dominerar – men fakturor allt mer populära online

Kontanternas vara eller icke vara är en återkommande diskussion inom handeln. Än så länge finns de kvar, men enligt en knapp majoritet (53 procent) av tillfrågade svenskar är Sverige kontantlöst inom 20 år. Det visar rapporten ”Sverige Betalar 2022” som släpps för tionde året i rad av Analysföretaget Insight Intelligence. 

– Det är tydligt hur betalapparna har tagit kontanternas plats på betalmarknaden. Teknikutvecklingen har bidragit till en ökning av både mobila betalningar och kontaktlösa kortbetalningar, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence, i ett pressmeddelande. 

Under det senaste decenniet har två stora förflyttningar skett. Förtroendet för kontanter har minskat med elva procentenheter, samtidigt som förtroendet för betalappar ökat markant – med 43 procentenheter. Samtidigt anser tre av fyra att det är viktigt att det finns olika betalmetoder att välja mellan, men då är friktionsfria kortbetalningar eller fakturor betydligt mer populära än kontanter. 

Insight Intelligence har tagit fram rapporten tillsammans med Adyen, Svensk Handel, PostNord Strålfors och Carpay.

Undersökningen baseras på svar från 1000 slumpmässigt utvalda svenskar mellan 16 och 74 år. Sifos riksrepresentativa webbpanel har genomfört intervjuerna. 

LÄS OCKSÅ: Kundernas krav på sömlösa betalningar ökar: ”Friktionsfri betalning är 'the holy grail' för en butik” 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev