Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsliv

Samtalen från oroliga medlemmar ökar – facket redo att agera: ”Allvar nu”

Publicerad: 14 December 2020, 13:54

Foto: Pontus Edman, Gettyimages

Antalet samtal till Handelsanställdas förbunds rådgivningstelefon från medlemmar som är oroliga över situationen med covid-19 har mer än fördubblats under julhandeln. Nu känner fackförbundet en oro inför slutspurten – och tvekar inte att agera.


– Det ser väldigt olika ut på olika håll inom handeln. Vissa butiker är tomma på folk. Problemet som vi ser det är att det finns vissa gallerior och butiker, framför allt livsmedelsbutiker, där det rör sig mycket folk.

Så beskriver Fritjof Carlsson-Brandt, pressekreterare hos Handelsanställdas förbund, läget under julhandeln.

– Det finns arbetsgivare som har varit väldigt duktiga på att vidta åtgärder för att motverka trängsel. Det finns också för många fall där det inte gjorts tillräckligt.

Även om det finns markeringar i golvet som uppmanar kunderna att hålla avstånd så blir det svårt om det släpps in för mycket folk i butiken, menar Fritjof Carlsson-Brandt. Då drabbas personalen.

– Kunderna har ett stort ansvar för att hålla avstånd. I slutänden är det butikernas ansvar att skapa förutsättningar för det.

Handelsanställdas förbund märker av en ökad oro bland sina medlemmar för situationen.

– Sedan Black Friday och under julhandeln har antalet orossamtal rörande covid-19 till vår rådgivningstelefon mer än dubblerats, säger Fritjof Carlsson-Brandt.

En undersökning som genomförts bland skyddsombuden samt de arbetsplatsbesök som fackförbundet självt genomfört förstärker den bilden.

Om situationen skulle upplevas som ohållbar kan Handels agera genom att begära skyddsstopp. Det innebär att skyddsombudet kräver att arbetet avbryts.

– Så långt har vi inte kommit än. Det är den sista utvägen. Vi har en bra dialog med butiksägarna, men kommer under julhandelns intensiva slutskede att vara ute i butiker och gallerior för att säkerställa att arbetsgivare tar sitt ansvar. Om vi ser att man tydligt brister i sitt ansvarstagande när det gäller trängsel kommer vi gå in och lägga skyddstopp på den aktuella butiken. Det är allvar nu, säger Fritjof Carlsson-Brandt.

Julafton är en och en halv vecka bort. De sista dagarna brukar butikerna krylla av folk. Många får lön först 23 december och då är det för sent att e-handla julklappar och mat.

– Det är klart att vi känner en oro för det. Samtidigt växer paketvolymerna hos postombuden under den perioden och många av dem finns i anslutning till butikerna. Det är risken stor att det skapas trängsel.

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.