Arbetsliv
Ny rapport vittnar om butiksanställdas stress och oro under pandemin: ”Unikt tillfälle att dra lärdomar”
Publicerad: 7 oktober 2021, 06:22
Linda Palmetzhofer, ordförande i Handelsanställdas förbund.
En ny rapport från Handelsanställdas förbund pekar på butiksanställdas oro och stress under pandemin. Bland annat uppger en tredjedel att butiken där de jobbar haft bristfälliga rutiner eller åtgärder mot covid-19. ”Vi har nu ett unikt tillfälle att dra konkreta lärdomar”, säger ordförande Linda Palmetzhofer.
Åtta av tio butiksanställda har oroat sig för att de ska ta med sig smitta hem från jobbet till sin familj under pandemin.
Det visar en ny rapport från Handelsanställdas förbund.
En tredjedel uppger att de tycker att den butik de jobbar i har haft bristfälliga rutiner och åtgärder mot smitta.
Nonchalanta kunder som inte håller avstånd har också gett upphov till oro.
– Sverige är på väg att lämna pandemin. Vaccinationerna är effektiva mot att stoppa smittspridningen, men inte mot att lösa de arbetsmiljöproblem som vi ser i denna rapport. För detta faller ansvaret på arbetsgivarna, säger Linda Palmetzhofer i en kommentar.
Rapporten visar också att tre av fyra butiksanställda förlorat arbetstid och inkomst under pandemin.
I många fall har det handlat om sjukfrånvaro där de tvingats stanna hemma vid milda symptom. De kan också handla om att barn, eller någon annan i hushållet, visat symptom på smitta. Var tredje anställd inom sällanköpshandel har permitterats.
– Vi har nu ett unikt tillfälle att dra konkreta lärdomar av pandemin och skapa en tryggare arbetsmarknad. Om arbetsgivare tar sitt ansvar för arbetsmiljön på större allvar framöver kan återgången efter pandemin även bli en framgång för arbetsmiljön i handeln, säger Linda Palmetzhofer.
Ingen butiksanställd har kunnat arbeta hemifrån. Oavsett om det jobbat i en butik som fått fler kunder under pandemin eller färre så har många upplevt en ökad stress och arbetsbelastning.
I de delar av branschen som haft det tufft har permitteringar lett till färre personal i butikerna. Förutom att ta hand om kunderna har de som arbetat haft ett ansvar för att se till att regler och riktlinjer följs.
”Den extrema ökningen av omsättning och arbetsbelastning under pandemin har lett till att jag nu reagerar mycket starkare på stress då vi upplevde vad som kändes som en högsäsong som pågick från mars 2020 och hela vägen in i 2021 och vidare”, vittnar en anställd i en butik som säljer hemelektronik.