Arbetsliv
Matpriskollens rekord – halv miljon besök på en månad: ”Det är stort”
Publicerad: 31 augusti 2022, 12:11
Rekordet firades med prinsesstårta. Till höger vd Ulf Mazur. Foto: Matpriskollen.
Allt fler konsumenter flockas kring prisjämföraren Matpriskollen, som når en historisk milstolpe. ”Det är rysartal på gång” säger vd:n Ulf Mazur om prisökningstakten just nu.
Prisjämförelsetjänsten Matpriskollen har haft sin bästa månad hittills. Bara under augusti har 100 000 unika användare gjort 500 000 besök i appen.
– Det är stort. Sedan länge har sommarmånaderna varit lugnare, men nu drivs intresset av den stundande lågkonjunkturen och matprishöjningarna, säger grundaren och vd:n Ulf Mazur.
Tidigare har det krävts minst tre månader för Matpriskollen att hamna på ett aktivt användarantal om 100 000.
– Det är fantastiskt. Det är inte många appar i Sverige som ligger på den nivån. Och trenden är bara rakt upp, säger Ulf Mazur.
LÄS OCKSÅ: Priset avgörande för allt fler kunder – så rustar sig butikerna: ”Det gäller att vara på tårna”
Rekordet firades i går, tisdag, med tårta på huvudkontoret i halländska Falkenberg.
Det ökade trycket i appen medför inga större utmaningar för verksamheten, bortsett från högre belastning på servrarna.
Främst tittar konsumenterna på appens jämförelser mellan butikernas kampanj- och extrapriser inom de olika kedjorna.
– Vi listar alla 3 250 butikers extrapriser varje vecka och det har vi gjort sedan 2010 då vi började knappa på tangenterna.
Den ökade trafiken innebär emellertid att annonsörer och samarbetspartners får större exponering.
– De som inte är med och ger oss kampanjblad i förväg kommer ut senare och då missar de försäljning. Ju fler användare vi har desto mer missar dem, så enkelt är det.
Ulf Mazur ser med stor tillförsikt fram emot hösten. Matpriserna ser inte ut att stanna av i närtid och det ger Matpriskollen potential att nå ytterligare konsumenter, enligt hans bedömning.
LÄS OCKSÅ: Experterna oense – så blir prisutvecklingen i höst: ”Konstig situation”
Samtidigt får Matpriskollen konkurrens inom sin nisch, bland annat från den relativt nya jämförelsetjänsten Foodrunners som också kartlägger priser inom dagligvaruhandeln.
– Det kommer säkert att komma fler. Jag tror att man ska ha respekt för att det är ett jobb om man vill göra det bra. Det tar tid, kraft och pengar att behålla och utveckla sådana här tjänster. Det krävs även en förståelse för konsumentbeteenden – hur handlar folk och vad värdesätter man?
Snart ska prisökningarna för augusti också summeras.
– Det är rysartal på gång, säger Ulf Mazur.