Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Ica-Stina och Ica-Stig speglar inte verkligheten – här är den sanna bilden av jämställdheten inom dagligvarujätten

Publicerad: 5 oktober 2021, 08:43

I början av 2021 fick Ica-Stig sällskap av Ica-Stina när Björn Kjellman och Suzanne Reuter tog över i Ica-såpan efter Loa Falkman. Men Dagligvarunytts kartläggning visar att Ica är långt ifrån den jämlikhet bland handlarna som exponeras i reklamen. ”Ica-modellen är en utmaning”, säger Lena Litens, HR-chef på Ica-handlarnas Förbund.

Foto: Miriam Järlesjö

Efter 20 år med Ica-Stig som enväldig boss i butiken tog Ica-Stina i år plats i den populära reklamsåpan. Greppet speglar Icas ambition att öka andelen kvinnliga handlare. Men Dagligvarunytts unika kartläggning visar att Ica har ett stort arbete framför sig – och värst är läget i de stora butikerna.


Ämnen i artikeln:

Ica SupermarketIca GruppenIca KvantumIca SverigeIca NäraIca Maxi

Dagligvarunytt har i en stor granskning tagit fram siffror över hur stor andel av handlarna och butikscheferna i 2613 matvarubutiker som är kvinnor. Kartläggningen visar att mycket har hänt de

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln: