måndag25 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Ica-Stina och Ica-Stig speglar inte verkligheten – här är den sanna bilden av jämställdheten inom dagligvarujätten

Publicerad: 5 oktober 2021, 08:43

I början av 2021 fick Ica-Stig sällskap av Ica-Stina när Björn Kjellman och Suzanne Reuter tog över i Ica-såpan efter Loa Falkman. Men Dagligvarunytts kartläggning visar att Ica är långt ifrån den jämlikhet bland handlarna som exponeras i reklamen. ”Ica-modellen är en utmaning”, säger Lena Litens, HR-chef på Ica-handlarnas Förbund.

Foto: Miriam Järlesjö

Efter 20 år med Ica-Stig som enväldig boss i butiken tog Ica-Stina i år plats i den populära reklamsåpan. Greppet speglar Icas ambition att öka andelen kvinnliga handlare. Men Dagligvarunytts unika kartläggning visar att Ica har ett stort arbete framför sig – och värst är läget i de stora butikerna.

Ämnen i artikeln:

Ica SupermarketIca GruppenIca KvantumIca SverigeIca NäraIca Maxi

AR


Dagligvarunytt har i en stor granskning tagit fram siffror över hur stor andel av handlarna och butikscheferna i 2613 matvarubutiker som är kvinnor. Kartläggningen visar att mycket har hänt de

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev