Arbetsliv
Ica-Stina och Ica-Stig speglar inte verkligheten – här är den sanna bilden av jämställdheten inom dagligvarujätten
Publicerad: 5 oktober 2021, 08:43
I början av 2021 fick Ica-Stig sällskap av Ica-Stina när Björn Kjellman och Suzanne Reuter tog över i Ica-såpan efter Loa Falkman. Men Dagligvarunytts kartläggning visar att Ica är långt ifrån den jämlikhet bland handlarna som exponeras i reklamen. ”Ica-modellen är en utmaning”, säger Lena Litens, HR-chef på Ica-handlarnas Förbund.
Foto: Miriam Järlesjö
Efter 20 år med Ica-Stig som enväldig boss i butiken tog Ica-Stina i år plats i den populära reklamsåpan. Greppet speglar Icas ambition att öka andelen kvinnliga handlare. Men Dagligvarunytts unika kartläggning visar att Ica har ett stort arbete framför sig – och värst är läget i de stora butikerna.
Dagligvarunytt har i en stor granskning tagit fram siffror över hur stor andel av handlarna och butikscheferna i 2613 matvarubutiker som är kvinnor. Kartläggningen visar att mycket har hänt de
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.