fredag22 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Här är finalisterna i Market Awards 2023 – lågpris dominerar

Publicerad: 6 september 2023, 11:01

30 finalister gör upp om vinsterna på Market Awards-galan den 5 oktober på Grand Hôtel i Stockholm.

Nu är det klart vilka 30 detaljhandelsföretag – fördelade i tio olika delbranscher – som går till final i årets upplaga av Market Awards. I kategorin "livsmedel" gör tre lågpriskedjor upp.

Ämnen i artikeln:

WillysLidl

R

Redaktionen


Företagen har valts ut efter en sammanvägning av en mängd olika data och parametrar – ekonomiska nyckeltal som omsättningstillväxt och lönsamhet, kundnöjdhet, varumärkets styrka och utveckling samt innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

– Handeln har länge befunnit sig i en utmanande situation, med kraftiga omvärldsförändringar och försämrad köpkraft hos konsumenterna, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Market och Dagligvarunytt, samt ordförande i Market Awards-juryn.

Han fortsätter:

– Därför känns det i år extra roligt att få lyfta fram och hylla Sveriges bästa detaljhandelsföretag. Många av våra finalister har lagt ner ett enormt arbete på att lyckas väl trots bistra tider. De har all anledning att känna sig stolta.

Här kan du säkra din plats till Market Awards-galan 2023

Tre finalister har valts ut i varje delbransch. Vinnarna i varje kategori utses och offentliggöras torsdagen den 5 oktober vid en exklusiv festmiddag för alla finalister i Spegelsalen på Grand Hôtel i Stockholm. Då presenteras också en totalsegrare – detaljhandelns allra bästa företag 2023.

– Nu ser vi fram emot en härlig gala på Grand Hôtel, och därefter på att göra fördjupande journalistik kring våra finalisters och vinnares framgångsrecept. En viktig del av Market Awards är att sprida vidare mängder av kunskap, råd och inspiration från den svenska handelns bästa företag och ledare, säger Fredrik Svedjetun.

Förra året utsågs Synsam till totalsegrare, efter att tidigare under kvällen ha utsetts till vinnare i kategorin Optiker & accessoarer. Detta medan Willys – som har chans på seger i år igen – vann förstapriset i livsmedelskategorin.

Här är alla finalister 2023

Livsmedel

Lidl
Willys
Xtra (Coop)

Bygghandel

Beijer Byggmaterial
Hornbach
Mestergruppen

Diversehandel

Eko-gruppen
Normal
Rusta

Hemelektronik

Dustin
Elgiganten
Kjell & co

Hus & hem

Jysk
Mio
Svenskt Tenn

Hälsa & skönhet

Apotek Hjärtat
Apoteket AB
Lyko

Kläder & mode

Eton
Kappahl
Lager 157

Lek & nöje

Panduro
Partykungen
Spelbutiken

Optiker & accessoarer

Edblad
Lensway
Synsam

Sport & fritid

Outnorth
Revolution Race
Stadium Outlet

Här kan du läsa mer om Market Awards och anmäla dig till årets gala. På dagen, före galan, arrangerar Market också konferensen Retail Arena, som du kan läsa mer om här.

Glada vinnare 2022. Willys vd Thomas Evertsson och marknadschef Patrick Grabenbauer tog emot förstapriset i livsmedelskategorin på Grand Hôtel i Stockholm under förra årets galakväll.

Foto: Pax Engström Nyström

Undersökningen bakom Market Awards är ett samarbete mellan tidningen Market, Center of Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm, analysföretaget Xtreme Insights och Better Business World Wide. Xtreme Insights är experter på varumärkesutveckling och Better Business har specialiserat sig på kundnöjdhetsmätningar.

Vinnarna av Market Awards 2022, fotograferade på galamiddagen på Grand Hôtel i Stockholm.

Foto: Pax Engström Nyström

Alla parametrar i Market Awards-undersökningen

Ekonomiska nyckeltal (2022 eller senaste bokslut)
Omsättning (total)

Omsättningstillväxt (procentuell förändring i nettoomsättning)

Vinstmarginal (summan av rörelseresultat och finansiella intäkter i procent av nettoomsättning)

Kapitalomsättningshastighet (nettoomsättning dividerat med genomsnittligt sysselsatt kapital).

Sysselsatt kapital definieras som totala tillgångar med avdrag för icke-räntebärande skulder. "Genomsnittligt" avser medelvärdet av sysselsatt kapital vid årets början och årets slut.

Räntabilitet på sysselsatt kapital (vinstmarginal x kapitalomsättningshastighet) Räntabilitet på eget kapital (årets resultat i procent av genomsnittligt eget kapital)

Soliditet
Varumärkets utveckling
Xtreme Insights har vid fyra tillfällen under året mätt varumärkets styrka och förflyttning inom följande områden:
Tänkbart val

Design

Helhetsintryck

Miljöansvar

Etiskt och socialt ansvarstagande

Känns modernt och innovativt

Funktion

Bra nätbutiker

Bra egna varumärken

Bra kvalitet

Bra service

Inspirerande butiker

Kunnig personal

Låga priser

Har ofta nyheter på gång

Preferens

Prisvärd

Produkter jag gillar att synas med

Pålitlig

Kända varumärken

Brett urval
Kundnöjdhet
Mystery shoppers från Better Business World Wide har gjort sex besök i butiker (fysiska eller e-handel). Varje kedja får sex besök vardera med en geografisk spridning. Besöken är utspridda på olika veckodagar och tider under besöksperioden. De områden som har utvärderats är ett antal frågegrupper som bildar ”kundens väg”: första intrycket, mekanisk försäljning, personlig försäljning och sista intrycket. Fokusområden är skyltning, varufyllnad, bemötande, kunskap och merförsäljning. Resultaten sammanvägs till ett kundnöjdhetsindex.
Innovationsförmåga
Markets redaktion har bedömt hur företaget har lyckats förnya sitt koncept under 2022 på grundval av nyhetsflödet i artiklar och i bolagets externa kommunikation.
Hållbarhetsarbete
Med hjälp av hållbarhetsexperter har vi bedömt kvaliteten i företagens hållbarhetsarbete utifrån deras hållbarhetsredovisningar, framför allt ambitionen i arbetet och hur konkreta de är i sina hållbarhetsmål.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev