Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsliv

En poddare i kylskåpet – han ska öka matkunskapen bland unga

Publicerad: 1 April 2021, 05:00

Edvin Törnblom mitt i inspelningen av nya webbserien Halloj Kylskåpet

Foto: Pressbild

Vad är egentligen skillnaden mellan jul- och påskmust och vad kan våra kylskåp berätta om våra personligheter? Det är bara två av många frågor om mat och dryck som besvaras i Livsmedelsföretagens nya webbserie ”Halloj Kylskåpet” med poddaren Edvin Törnblom som programledare.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen vill öka kunskapen om livsmedel och livsmedelsbranschen bland unga vuxna, en viktig målgrupp både som konsumenter och som framtida anställda och företagare. Nyligen stöpte man om sin podcast Feeder till ett läromedel för högstadieelever i hem- och konsumentkunskap; med ”Halloj Kylskåpet” tar man steget in i Youtube-världen.

Det första avsnittet handlar om påsk- och julmust och släpptes nu i veckan. I premiäravsnittet tar Edvin Törnblom hjälp av experter från bland annat Spendrups och Löfbergs för att reda ut skillnaden mellan påskmust och julmust.

I kommande avsnitt undersöker han bland annat om det verkligen är sant att vi äter med ögonen, vem som har Sveriges bästa godissmak och vad förpackningar egentligen är bra för.

− Det har varit helt fantastiskt och jag har lärt mig så mycket. Experterna har dessutom haft sjukt spännande jobb som jag inte ens visste fanns. Som att vara kaffeprovsmakare eller att stå i ett kök och ta fram nya färdigrätter, säger Edvin Törnblom, som till vardags driver podden ”Ursäkta” – en av Sveriges största podcasts. 

− Livsmedelsindustrin är unik på så sätt att vi alla kommer i kontakt med den flera gånger om dagen genom vad vi äter och dricker. Men samtidigt är det ganska få som funderar på vem som producerar maten, hur den tillverkas och hur den påverkar oss. Med den här webbserien vill vi slå hål på matmyter och sprida matglädje, men framförallt få unga att få upp ögonen för Sveriges godaste industri genom att blanda humor och nyttig kunskap, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.