Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsliv

Coronapandemin präglade 2020

Publicerad: 27 December 2020, 19:42

Varuhamstring, nya städrutiner, en explosionsartad ökning av e-handeln, stiltje i gränshandeln och plexiglasskydd i kassan. När dagligvaruåret 2020 ska sammanfattas handlar det mesta om pandemin. Men det finns självklart annat i skuggan av corona. Exempelvis byttes flera av Coops vd:ar ut. Och de uppskjutna avtalsförhandlingarna slutade, än en gång, så när i en strejk.


Det är fredagen den 28 februari när pandemin för första gången hamnar på dåvarande Icanyheters förstasida. Pandemin kallas visserligen fortfarande för epidemi i en diskret rubrik som mest handlar om hamstring i italienska butiker. Sedan dess har coronakrisen varit på Dagligvarunytts förstasida hela 28 gånger. Det om något visar väl vad världen, Sverige, samhället i stort och handeln kretsar kring i år.

Coronapandemin som under nästan ett år mer eller mindre lamslår större delen av jordklotet påverkar i stort sett alla delar av vårt samhälle. Den svenska dagligvaruhandeln följer samma mönster som branschen runt om i världen. Det börjar tidigt i mars, åtminstone i Stockholm och Göteborg, när förvånade butiksmedarbetare ser butikshyllorna länsas på allt från toapapper och blöjor till konserver, pasta och ris.

Landsbygdsminister Jennie Nilsson och samtliga dagligvaruaktörers logistik- och varuförsörjningsansvariga understryker i Icanyheter att ”varorna räcker, det blir ingen varubrist”. Men vad hjälper det när svenska folket drabbas av kollektiv masshysteri och fyller skafferier och frysar?

När hamstringen av pölsa och papper klingar av i april noteras andra, mer allvarliga, effekter av covid-19-krisen att synas. Förutom den uppenbara, i vården, börjar delar av handeln att exempelvis permittera medarbetare.

Konsumenterna undviker andra inköp än de från dagligvarubutiker och apotek och i alla butiker börjar plexiglasskydd monteras, golvmarkeringar att målas, handspritsstationer installeras och skyltar om att hålla avstånd dyka upp.

Gränshandeln tvärdör från den ena dagen till den andra när Norge stänger gränsen, livsmedelsbutiker i citylägen och köpcentrum får det också tufft och ganska snabbt träder staten in med olika former av stödåtgärder till bland annat den krisande delen av handeln. 

Parallellt med alla åtgärder i den fysiska dagligvaruhandeln händer något helt annat. Online-handeln får det genombrott som experter under flera år förutspått ska ske men som än så länge inte riktigt inträffat. Men corona-krisen öppnar ögonen på många som aldrig testat det alternativa sättet att handla mat. Detta gäller inte minst 70-plussarna och nu blir det bråda tider i såväl aktörernas darkstores som på golvet i de butiker som fortfarande plockar order själva.

Kapaciteten byggs ut i en rasande fart för att möta den enorma efterfrågan på näthandlade dagligvaror.

Årets …

… kundkritik

Hemköp relanserar sin kundklubb och inför ”klimatbonus” för klimatsmarta köp. Det leder till ros men framför allt ris och till och med uppmaningar till bojkott på sociala medier. Kritiken lägger sig dock ganska snabbt.

 

… namnbyte

En 52-årig namnera går i graven när Icanyheter den 25 september byter namn till Dagligvarunytt. Samtidigt lanserar Sveriges ledande branschtidning för dagligvaruhandeln sajten dagligvarunytt.se.

 

… milstolpe

17 år efter Lidls premiär i Sverige passerar lågpriskedjan under 2020 200 butiker i Sverige. Lidl har runt fem procent av dagligvarumarknaden och siktar nu vidare mot fler etableringar.

 

… kaos

När pandemin slår ett järngrepp om landet sticker e-handelsförsäljningen iväg mot skyn. Men det är inte bara mat som svenska konsumenter klickar hem. Anstormningen av paket slår alla rekord, särskilt under Black Friday och veckorna fram till jul. Många paketombud vittnar om långa köer och svårigheter att hantera den stora mängden försändelser.

 

… vinnare

Ica Maxi blir utan tvivel årets vinnare på dagligvarumarknaden. När samtliga aktörer redovisar ökningar, ibland kraftiga sådana, sticker Icas stormarknadskoncept ut med ackumulerade ökningar på närmare elva procent under 2020 (till och med november). 

 

… koncept

Axfoods snabbgross-verksamhet har studerat utländska medlemskoncept, bland andra amerikanska Costco, och i november blir det premiär för den första Snabbgross Club i Danderyd, öppen för såväl restauranger och kiosker som privata kunder. 

 

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.