Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

City Gross-chefens hyllning till hela branschen: ”Borde få mer uppskattning”

Publicerad: 21 januari 2022, 10:46

Coronapandemin pressar dagligvaruhandeln hårdare än någonsin. Nu hyllas allas medarbetare i branschen av City Gross vd Anders Wennerberg.

Montage: Daniel Norman

Dagligvaruhandeln kämpar för att klara av sitt viktiga uppdrag. Nu pratar City Gross vd klartext om heroiska insatser i alla led. ”Personalen borde få mer uppskattning”, säger Anders Wennerberg.


Ämnen i artikeln:

City Gross

Coronapandemin sköljde in över Sverige i slutet av februari 2020 och påfrestningarna har varit enorma på samhället under den här tiden.

Dagligvaruhandeln har prövats hårt.

– Vi har en form av samhällsuppdrag att se till att hushållen kan handla mat och det har vi klarat de här snart två åren, säger Anders Wennerberg till Dagligvarunytt och syftar på alla aktörer i branschen.

LÄS OCKSÅ: Butikerna går på knäna: ”Värsta sjuk-veckan någonsin” 

Men senaste tiden har varit extremt utmanande för dagligvaruhandeln – med snabb smittspridning, sjukdomar och medarbetare i karantän.

Påverkan är omfattande i allt från varuleveranser till butikerna till avdelningar i butikerna som tvingas att stänga på grund av personalbrist.

– Alla kämpar med sjukfrånvaron och belastningen och det är fantastiskt vilka insatser som görs för att det ändå fungerar så bra som det gör i butikerna och inom logistiken.

LÄS OCKSÅ: Skenande sjukfrånvaro kan påverka leveranserna: ”Ansträngd situation” 

City Gross vd upplever inte att dagligvaruhandeln får den uppmärksamhet och erkännande som den förtjänar i ett ytterst svårt läge.

– Medarbetarna i dagligvaruhandeln och bakomliggande led borde lyftas fram mer och få samma uppskattning som andra yrken som sliter hårt under pandemin, säger Anders Wennerberg.

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

City Gross

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.