Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsliv

Arbetsförmedlingen och LRF i samarbete för att stärka svensk matproduktion

Publicerad: 4 Februari 2021, 09:25

Foto: Jay Yuno/Gettyimages

Efterfrågan på svensk och lokalt producerad mat ökar i hela livsmedelskedjan samtidigt som det är ont om välutbildad arbetskraft i de gröna näringarna. Nu ska LRF och Arbetsförmedlingen samarbeta för att öka den svenska matproduktionen.


Riksdagen har beslutat att mer mat ska produceras i Sverige, det är kärnan i den nationella livsmedelsstrategin. Och nu under pandemin har regeringen klassat livsmedelsproduktion som en så kallad samhällsviktig verksamhet.

Samtidigt är brist på välutbildad arbetskraft i de gröna näringarna. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och Arbetsförmedlingen bildar därför ett gemensamt branschråd för att kartlägga utbildningsbehovet och säkra kompetensförsörjningen.

– Det behövs fler kompetenser än de som finns i dag. Och ska vi kunna hålla i och öka produktionen och trygga livsmedelsförsörjningen i Sverige framöver måste det ske en generationsväxling inom de gröna näringarna, vilket också det medför ett stort rekryteringsbehov, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.

Därför, säger hon, är det viktigt att LRF och Arbetsförmedlingen samarbetar om vilka kompetenser som behövs och vilka utbildningar som måste till för att fler ska kunna söka sig till och skapa sig en framtid i de gröna näringarna.

Strukturen för detta blir i form av ett nationellt branschråd och en styrgrupp som upprättar en handlingsplan och följer upp hur samarbetet fungerar nationellt, regionalt och lokalt.

– Samarbetet säkrar vår kunskap inom de gröna näringarna. Lyckas vi med kompetensförsörjningen har den gröna sektorn goda möjligheter att sysselsätta många fler i närliggande branscher och i hela landet, säger Maria Mindhammar, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.