Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Willys-butikens lyckade beslut – när strömmen försvann i sex timmar

Publicerad: 7 juli 2021, 10:33

Sten-Erik Kristensson och hans personal fick agera snabbt när Willys i Älmhult blev utan ström. OBS! Butiksbilden är en genrebild och föreställer inte den aktuella butiken.

Foto: Susan Berzelius/Privat

Willys i Älmhult var utan ström i sex timmar i måndag. Tack vare rätt agerande från start klarade butiken sig utan att behöva slänga några varor.


Ämnen i artikeln:

Willys

Älmhult drabbades i måndags av ett stort strömavbrott. Det påverkade Willys som tvingades hålla butiken stängd i sex timmar. 

– Från början var jag inte orolig över någonting för vi har rutiner för hur vi gör när det blir strömavbrott. Men när det först gått en timme, två timmar, tre timmar, då började jag faktiskt bli orolig för hur länge det skulle pågå och om alla varor skulle klara sig. För det är mycket pengar i kyl- och frysvaror, säger butikschefen Sten-Erik Kristensson till Sveriges Radio P4 Kronoberg. 

Han berättar för radiokanalen att butiken fattade ett beslut vid tio över två på eftermiddagen, när strömmen gick, att all personer skulle flyttas från färskvaruavdelningarna och att ingen skulle få röra diskarna, varken kyl eller frys. 

– Det var helt förbjudet att öppna någonting. Hade vi inte gjort det hade vi varit i en helt annan situation i dag. Då hade vi haft mycket att slänga. 

Efter sex timmar, vid klockan åtta på måndagskvällen, hade Willys-butiken fått tillbaka strömmen. Vid en kontroll visade det sig att temperaturen i kyl- och frysdiskar bara gått upp några få grader. 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Willys

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News