Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Säkerhet

Tydliga uppmaningen för att hindra smittspridningen: Skärpning, kunder!

Publicerad: 3 Februari 2021, 10:08

Handeln sköter sig – men kunderna slarvar. Därför blir paketutlämningen i matbutikerna en av riskzonerna. Den framgår i nya rapporten om läget kring smittspridningen i landet. ”Butikerna jobbar på bra, det är kunderna som är utmaningen”, säger nationella samordnaren Anna Carlsson.


Ämnen i artikeln:

Corona

Folksamlingar i butikerna och slarv med att hålla avstånd är ett växande problem runt om i landet just nu.

Det framgår av den senaste veckorapporten från Länsstyrelsen i Dalarna, som har det nationella tillsynsuppdraget kring hur den nya coronalagen efterlevs ute i landet.

I stort har efterlevnaden av pandemilagen ökat i landets län och totalt sett minskar smittspridningen, men läget varierar över landet.

– Det är besvärligt främst i Östergötland, säger nationella samordnaren Anna Carlsson.

Handeln lyfts fram i rapporten som ett orosmoment med risk för smittspridning just nu. Ett ökat antal län flaggar för problem i butikerna och matbutikerna nämns specifikt. 

”Trots angivet maxantal i butik håller inte människor avstånd inne i butiken, elva län rapporterar om risk för smittspridning i handeln såsom livsmedelsbutiker och detaljhandeln och ställen med paketutlämning samt spel.”

I rapporten framgår också att ”många län efterfrågar en stark uppmaning till allmänheten att följa rekommendationerna om att hålla avstånd”.

I klartext: Skärpning, kunder!

– De som ansvarar för verksamheterna, kedjor och butiker, jobbar på bra och följer reglerna. Men för att de ska kunna göra det behöver också allmänheten följa lagens riktlinjer. Jag vill rikta en stark uppmaning till allmänheten att vara mer noggrann. Det är kunderna som är utmaningen just nu!

Vad är problemet?

– Kunderna rör sig i större grupper, slarvar med att hålla avståndet och rör sig för nära varandra. Pandemin har hållit på så väldigt länge nu att det kan vara så att många glömmer bort reglerna, inte tänker sig för eller inte orkar följa anvisningarna, säger Anna Carlsson.

Att nå fram med information är en utmaning.

– Vi vänder oss till allmänheten och det är givetvis en otroligt heterogen grupp. Det är svårt att samtidigt nå yngre och äldre i olika delar av landet.

Rapporten pekar på faran att smitta sprids i matbutikerna, där platser som paketutlämningen med ökad e-handel och speldisken lyfts fram som farozoner.

I media har det redovisats larm från länsstyrelser som menar att färre besök i köpcentrum och restauranger tillsammans med bristen på sociala kontakter skapar ett riskbeteende: Folk stannar och pratar, och matbutikerna blir ”fritidsgårdar”.

Känner du igen uppgifterna om att också frukt- och gröntavdelningarna har blivit riskzoner?

– Det är ingen som kommit in i rapporteringen inom vårt övergripande tillsynsuppdrag, så det kan jag inte uttala mig om. Det kan ha varit uppgifter som kommit in från kommunerna inom enskilda län, säger Anna Carlsson och fortsätter:

– Butikerna jobbar på bra. Tidigare fanns anvisningar från Folkhälsomyndigheten och butikerna införde avståndsmarkeringar och tillgång till handsprit. Nu har handeln en lag att förhålla sig till med ett maxantal kunder i förhållande till butiksytan som den största skillnaden. Men nu måste vi hjälpas åt och det är allmänheten som måste bli bättre på att hålla avstånd och följa lagen. 

Rapporten redovisar också data från Google Mobility Report, som visar att kundströmmarna i handeln ökar. Antalet människor i ”butiker och nöjen” har ökat med sju procent och i ”livsmedel och apotek” med fyra procent jämfört med föregående vecka.

– Vi måste hjälpas åt med att hålla i och hålla ut. Det finns ingen annan väg om vi ska kunna bibehålla någon slags normalitet och att regeringen ska slippa gå in ännu hårdare, säger Anna Carlsson

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.