Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Snatterivåg drabbar butiken – efter uppmaning på Tiktok: ”Blivit en sport”

Publicerad: 25 maj 2022, 11:10

OBS! Illustrationsbild.

Snatterierna har ökat markant hos Coop Partille Port – efter uppmaningar på plattformen Tiktok. ”Det har blivit något av en sport”, säger butikschefen Mattias Johansson till Partille Tidning.

Ämnen i artikeln:

CoopBrott

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


På Coop Partille Port utanför Göteborg har butikschefen Mattias Johansson tröttnat på snatterier. 

Under en tid har butikspersonalen märkt att stölderna ökat markant, vilket har medfört extra arbetsbelastning när personalen tvings följa efter de ungdomsgäng som kommer in i butiken på sina raster, rapporterar Partille Tidning.

LÄS OCKSÅ: Stölderna i handeln har ökat med 1,7 miljarder: ”Hög tid att mängdbrotten tas på allvar” 

En del av förklaringen till den plötsliga snatterivågen tillskrivs Tiktok, den sociala medieplattformen där bland annat uppmaningar om olika utmaningar delas mellan ungdomar.

I det här fallet ska det handla om att ungdomar triggas till att snatta genom plattformen, enligt Mattias Johansson.

– Det har blivit något av en sport att snatta och framför allt handlar det om kokosbollar, bars och energidrycker men vi har också blivit av med arbetskläder. Jag har hört att kläder från McDonalds står högst i kurs, säger han till Partille Tidning.

Hittills har butiken inte anmält några av ungdomarna till polisen, delvis med hänsyn till att eventuella domar eller prickar i belastningsregistret skulle försvåra för exempelvis framtida körkortstagande.

LÄS OCKSÅ: Svensk Handels nya vd rustar för kamp: ”Måste till riktigt bra förutsättningar” 

Samtidigt innebär snatterierna extra kostnader för verksamheten.

– Vi anmäler ju egentligen allt snatteri men hittills har vi varit snälla, säger Mattias Johansson.

I stället har han nu tagit kontakt med Partille kommun och två närliggande skolor för att få stopp på stölderna.

Responsen har varit bra och förhoppningen är att gemensamma insatser ska ge resultat.

– Jag hoppas det. Vi gör inte detta för att vara elaka, ungdomarna ska känna sig hemma här och hemma snattar man ju inte, säger Mattias Johansson till tidningen.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev