Säkerhet
Så vässar dagligvaruhandeln informationen kring corona
Publicerad: 10 november 2020, 08:34
Ica Maxi Högsbo i Göteborg använder sig av kundvärdar för att uppmana kunderna att hålla avstånd. Foto: Martin Ekgrund
För att vässa informationen kring corona-restriktionerna har tre myndigheter fått regeringsuppdraget att samordna sin kommunikation gentemot allmänheten. Samtidigt planerar Svensk Dagligvaruhandel för en utökad informationskampanj inför jul och nyår. Men redan nu märks skillnad i butik.
Den ökade smittspridningen under hösten har fått myndigheter och regering att skärpa restriktionerna bland allmänheten. Bland annat har människor uppmanats att undvika köpcentrum och butiker där trängsel kan uppstå. Det fick bland annat dagligvaruhandeln att vässa sin information.
– Vi märkte redan i helgen att kundströmmarna minskade, säger Bojan Andrejic, butikschef Stora Coop i Eskilstuna.
– Vi har pandemin högst upp på agendan vid varje morgonmöte i butiken. Vi påminner varandra hela tiden och kontrollerar handspritsstationerna och plexiglasskydden kontinuerligt.
Läs mer: Inga kraftiga besökstapp i butikerna trots hårdare restriktioner
Vid stora säljdagar har butiken dessutom kundvärdar som ska påminna kunderna om att hålla avstånd, något som flera andra butiker också gör, bland annat Ica Maxi Högsbo i Göteborg.
Samtidigt planerar Svensk Dagligvaruhandel en större informationsinsats inför jul- och nyårshandeln.
– Vi har sedan påsk och därefter vid de större mathelgerna som varit under året, haft en kommunikationskampanj som uppmanar människor att hålla avstånd i butiken. Just nu jobbar vi med informationen under de kommande storhelgerna, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Organisationen har även kontaktat Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för att se om informationsinsatserna kan koordineras.
Läs mer: Nya coronaregler i Norge – handeln orolig för att de skärps ytterligare
Ica Maxi i Partille använder sig av så kallade frekvensrapporter för att uppmana kunderna att handla på de tider när trycket är som minst.
– Utöver det har vi gjort ett omtag beträffande alla insatser från i våras: handsprit, rengöring, plexiglasskydd, informationstavlor om avstånd och liknande, säger Michael Strindeborn, butikschef i Partillebutiken.
Riktlinjer för dagligvaruhandeln
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har tagit fram gemensamma riktlinjer för hur branschen ska hantera covid-19.
Bland annat handlar det om:
- Undvika trängsel och köbildning i butiken.
- Hjälpa kunden att leva upp till Folkhälsomyndighetens råd till allmänheten.
- Rengöring i butik och butikens varumottagning.
- Användning av engångshandskar.
- I händelse av smittad medarbetare.
Här kan du läsa mer:
https://www.svenskdagligvaruhandel.se/wp-content/uploads/Rutiner.covid19.version.0.7.slutversion.pdf
Källa: Svensk Dagligvaruhandel