Säkerhet
Möss i ännu en Lidl-butik – misstänks ha spridits från centrallagret i Örebro
Publicerad: 17 maj 2023, 07:11
Ytterligare en Lild-butik har problem med möss.
Foto: Damian Kuzdak
Två Lidl-butiker har på kort tid drabbats av stora problem med möss. Nu misstänkts mössen ha spridits från Lidl Sveriges centrallager i Örebro. Lidl Sverige tar problemen på stort allvar, enligt presschefen.
Lids butik i Angered centrum fick nyligen böta 75 000 kronor eftersom problemen med möss inte åtgärdades tillräckligt snabbt. Nu har även Lidl i Våxnäs problem med möss och miljöförvaltningen kräver nu att butiken åtgärdar problemen omgående för att slippa böta.
– Det är klart att det är allvarligt när det är skadedjur i en livsmedelsverksamhet. Men det vi såg vid kontrollen var enstaka musspillning på hyllor med förpackade livsmedel och det framkom snabbt att butiken själva redan har påbörjat ett arbete med att få bort problemet, säger livsmedelsinspektör Cecilia Lundqvist, på miljöförvaltningen i Karlstads kommun, till Nya Wermlands-Tidningen.
Inspektionen genomfördes den 12 maj efter klagomål från en kund som upptäckt bitmärken på förpackningar. Butiken har redan tagit hjälp av en skadedjursfirma, men ännu är problemen alltså inte helt löst. Nu krävs fler åtgärder av förvaltningen. Butiken ska sanera golv och andra utrymmen från musspillning, ställa ut flera fällor och kassera angripna förpackningar.
Eftersom även en butik i Göteborg hade problem med skadedjur nyligen, misstänker man nu att problemen uppstår på Lidls centrallager i Örebro. Mössen ska ha rotat sig på centrallagret och därefter spridits via varuleveranser till Våxnäsbutiken.
– Det var vad verksamheten sa själva vid kontrollen, men givetvis ser de över sin egen fastighet också, så att det inte finns springor vid dörrar eller håligheter i byggnaden där skadedjur kan ta sig in, säger Cecilia Lundqvist.
Lidl Sverige har medvetna om problematiken, enligt Cecilia Lundqvist som har varit i kontakt med distriktschef och fastighetschef, och kedjan arbetar för att minimera riskerna för att problemen sprider sig till flera butiker.
Enligt Lidls presschef Nahir Aland tar Lidl problematiken på största allvar.
– Det stämmer att vi har haft problem med skadedjur i vår butik i Våxnäs. Det är något som vi tar på väldigt stort allvar. Så snart vi fick kännedom om detta anlitades externa experter för att åtgärda problemet. På Lidl har vi ett omfattande kontrollprogram och väl etablerade rutiner för att upptäcka och åtgärda den här typen av situationer, skriver han i ett mejl till Nya Vermlands-Tidningen.
Om inte skadedjursproblemen i Våxnäs-butiken är åtgärdade till den 22 maj. kan även denna butik tvingas böta.