måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Lidls uppmaning till personalen: Ta inte betalt av någon du har en relation till

Publicerad: 19 januari 2023, 07:58

Lidl har som praxis att ingen medarbetare ska ta betalt av familj eller släkt.

Foto: Lidl

Inom Lidl uppmuntras medarbetare att hänvisa anhöriga i kassakön till en annan kassa. En anonym kund säger till Skånska Dagbladet att rutinen är kränkande, medan facket ser positivt på rutinen.

Ämnen i artikeln:

Lidl

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Efter att en Lidl-kund som vill vara anonym hört av sig till Skånska Dagbladet, har tidningen tittat närmare på kedjans rutiner. Kunden är nämligen kritisk mot att kassapersonal inte får ta betalt av familjemedlemmar. "Det här är kränkande, både för den anställde och för den som handlar", säger kunden till tidningen.

Lidls medarbetare uppmuntras erbjuda en annan kassa, om det dyker upp släktingar i kassakön. Det bekräftar Lidls presschef Nahir Aslan i Skånska Dagbladet. Rutinens syfte är att undvika att personal hamnar i en jävssituation, om det uppstår besvärliga situationer.

– Det finns inget hinder för besökarna att handla av vem som helst men våra medarbetare uppmuntras att erbjuda en annan kassa där en annan medarbetare som inte har en relation till kunden kan betjäna, säger Nahir Aslan till tidningen.

På fackförbundet Handels är man positiv till rutinen.

– Generellt är det ingen konstig hantering i butiker. Det gör man på alla ställen skulle jag påstå, säger Pia Tschofen, försteombudsman på Handels i Malmö.

LÄS OCKSÅ: Lidls tillväxt bäddar för expansion: ”Intresset är stort från markägare”

LÄS OCKSÅ: Så vanliga är arbetsplatsolyckor i branschen: ”Banbrytande när självskanningen kom”

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev