Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Säkerhet

IT-bedrägerierna ökar: ”Mörkertalet är stort eftersom många skäms”

Publicerad: 15 Januari 2021, 08:31

Foto: Shutterstock

Fyra av tio handelsföretag var utsatta för IT-relaterade brott det senaste året. Det visar Svensk Handels bedrägerirapport. ”Trots att bedrägerierna ökat explosionsartat de senaste åren släpar kunskapen efter”, säger bedrägeriexperten Nina Jelver.


Ämnen i artikeln:

Brott

Drygt fyra av tio handlare, 43 procent, utsattes för IT-relaterade brott det senaste året, visar Svensk Handels rapport. 

De flesta, 60 procent, har fått falska mejl, sms och telefonsamtal. 

– En huvudregel är att du som företagare alltid ska vara misstänksam mot innehåll som verkar det minsta avvikande eller mot meddelanden från okända avsändare, säger Nina Jelver.

Drygt hälften uppger att de fått motta bluffakturor. Flera andra brott är också vanliga (se faktaruta). 

Oron för att utsattas för IT-relaterade brott är dessutom stor. 39 procent av handlarna är oroliga eller till och med mycket oroliga för det. 

Samtidigt uppger 46 procent att de saknar kunskap om vilka åtgärder som behöver vidtas för att minska risken för den här typen av brott, en siffra som oroar Svensk Handel. 

– Trots att bedrägerierna ökat explosionsartat de senaste åren släpar kunskapen om brotten efter. Mörkertalet är stort eftersom många drabbade skäms över att ha blivit lurade. Tystnadskulturen måste brytas och vi måste prata mer om bedrägeribrotten som drabbar företagare, säger Nina Jelver.

Svensk Handel anser att en kompetenshöjning inom området måste till. 

– I många fall räcker små och enkla åtgärder långt. Det behövs tydliga rutiner och det gäller att du som företagare har tänkt till innan bedragaren slår till, säger Nina Jelver.

Under 2020 polisanmäldes drygt 600 bedrägeribrott i Sverige. Samtidigt är mörkertalen stora. Drygt hälften, 51 procent, av handelsföretagen som var utsatta för brott uppger att de struntade i att polisanmäla händelsen.

Här är IT- brotten handelsföretagen utsatts för:

60 procent mottagit ett falskt mejl, sms eller telefonsamtal.

47 procent fått en bluffaktura.

46 procent fått förfalskade mejl där avsändaren ser ut att vara en kollega eller chef.

25 procent har drabbats av köp med stulna kort/kortuppgifter. 

23 procent utsatts för virus eller skadlig kod.

22 procent har fått sina företagsuppgifter kapade. 

19 procenthar levererat en vara som inte betalats. 

10 procent har varit utsatt ransomeware, det vill säga ett utpressningsprogram som till exempel tar filer som gisslan. 

7 procent har beställt en vara som inte levererats. 

 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Brott

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.