Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

IT-attacken slår mot bensinjätten: ”Butikerna är drabbade”

Publicerad: 5 juli 2021, 12:41

Stefan Samuelsson, retailchef St1.

En stor del av Shells butiker kan inte ta emot kortbetalning. ”Det här är kännbart, men drivmedelsförsäljningen påverkas inte”, säger retailchefen Stefan Samuelsson.


St1, som 2010 köpte Shells nät av bensinstationer i Sverige, är drabbat av konsekvenserna av helgens IT-attack. 

 Den finska bensinjätten driver i dag 280 obemannade St1-stationer tillsammans med nätverket av 175 Shell-stationer.

 – Det finns grader i helvetet. Vår drivmedelsförsäljning är inte påverkad, men det är de 105 butikerna i Shell-stationer som i varierande grad har problem.

 Så summerar Stefan Samuelsson, chef för affärsområdet retail hos ägaren St1 läget, efter att ha jobbat hela helgen med IT-problemen.

– En stor del av vår retailverksamhet med butikerna påverkas, men på olika sätt. Vissa har större problem och kan inte ta emot kortbetalningar, i andra butiker kan vi ta emot kontanter. Våra handlare försöker göra det allra bästa av situationen och gentemot kunderna i dagsläget.

Hur många butiker är påverkade?
– Ett femtiotal butiker har problem i större eller mindre omfattning.

Vad händer nu?
– Vi vet vad vi ska göra för att lösa detta och har motmedel, men av säkerhetsskäl vill jag inte gå in närmare på hur. Hur lång tid åtgärderna kommer att ta är omöjligt att säga eftersom det krävs fysiskt arbete och närvaro, säger Stefan Samuelsson och fortsätter:

– Systemet som drabbats, Kaseya, är ett slags kommunikationsverktyg för att styra systemen på distans och detta system ingår i många andra system, det är därför attacken får en så stor omfattning och spridning. Det är denna kommunikation som behöver plockas bort innan systemen återstartas. Tiden för att åtgärda detta beror helt på hur många tekniker som har möjlighet att åka ut, det kan inte åtgärdas centralt.

Hur mycket försäljning tappar ni på detta?
– Vi kan inte bedöma det just nu eftersom situationen varierar i olika butiker. Jag har helt enkelt inte den uppgiften i dagsläget, men det är klart att detta är kännbart.

Kommer detta innebära att ni arbetar annorlunda framöver?
– Det är för tidigt att säga, men det kan konstateras att liknande attacker skett tidigare, bland annat i USA, och det pågår en debatt i dag kring IT-säkerhet med frågan om näringslivets sammankoppling via internationella system. Alla system kan hackas och min personliga reflektion är att vi måste fundera på om vi kan fortsätta så här, eller om strukturen behöver ”lokaliseras”.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News