Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Handlarens uppmaning till ungdomarna tog skruv: ”De ville göra rätt för sig”

Publicerad: 29 september 2021, 11:37

Fredrik Lindqvist driver Hemköp i Lerum.

Foto: Pressbild

Hemköpshandlarens uppmaning till ungdomarna tog skruv. Nu ville de göra rätt för sig och betala för de varor som de stulit. ”Det kom mellan 100 och 200 personer”, säger Fredrik Lindqvist.


Ämnen i artikeln:

Hemköp

Fredrik Lindqvist driver Hemköp i Solkatten i Lerum. 

För ett par veckor sedan tog butiken fast en ungdom som stal i butiken.

– Då, när vi pratade med den personen, så förstod vi att det här var något utöver det vanliga, nästan som att det var en tävling mellan ungdomarna, säger Fredrik Lindqvist till Lerums Tidning. 

Han förklarade för personen vad det innebär att stjäla ur en butik och vilka konsekvenser det kan få, både för den själv och för butiken. 

– Jag sa att det kanske är lätt att tänka att det inte är farligt, att det bara är några saker som försvinner ur en hylla. Men det är samma sak som att ta pengar ur någons ficka. Det kanske leder till att jag inte har råd att betala lön för mina anställda, berättar Fredrik Lindqvist för tidningen. 

Samtidigt gav han personen i fråga ett val, antingen gör den rätt för sig eller så går butiken vidare med en polisanmälan. Ungdomen valde att betala för sig. 

– Och då sa vi till den personen att: ”Sprid vidare det här nu, kom och gör rätt för er”. 

Uppmaningen tog skruv – och det över förväntan. Kommande två dygn kom mängder av ungdomar till butiken för att betala för de varor som de stulit, flera i sällskap med sina vårdnadshavare. 

– Det hade vi aldrig kunnat drömma om. Det kom mellan 100 och 200 personer, säger Fredrik Lindqvist

Bara under den första dagen fick Hemköp tillbaka 5 000 till 6 000 kronor. 

– Ungdomarna spred verkligen vidare detta, som att de kände att nu får vi verkligen rycka upp oss. Det bara vällde in ungdomar i alla möjliga åldrar. Allt från någon som bara tagit någon godis, till andra som hade tagit för betydligt större belopp. Det var fantastiskt kul att man ville gör rätt för sig, säger Fredrik Lindqvist. 

Han berättar för Lerums Tidning att flera vårdnadshavare uttryckt tacksamhet gentemot butiken för agerandet. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev