Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Handels uppmanar butikerna att sätta upp plexiglasen igen: ”Tog ut segern i förskott”

Publicerad: 8 december 2021, 12:23

Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund, vill gärna se att plexiglasen kommer på plats vid kassan i butikerna igen.

Facket uppmanar butikerna att agera för att minska risken för smittspridning. Plexiglasen vid kassan måste upp igen, till exempel. ”En del tog nog ut segern mot pandemin i förskott”, säger Handels ordförande Linda Palmetzhofer. 


I går presenterade regeringen nya restriktioner i ett led att minska smittspridningen av coronaviruset. 

I ett första steg handlar det om uppmaningar om visst hemarbete, munskydd i kollektivtrafiken och att människor ska undvika offentliga miljöer där det finns risk för trängsel. 

I kommande steg kan handeln omfattas. I ett andra steg vill myndigheterna till exempel titta på möjligheten att införa vaccinpass i fler verksamheter och i ett tredje steg kan det bli aktuellt att begränsa antalet kunder i butik igen. 

– Det är inte förvånande att man också tittar på handeln när smittan ökar igen. Julhandeln är en viktig tid för handeln. Samtidigt är det många som vistas ute i butikerna vilket gör att risk för trängsel uppstår. Då är det helt rimligt att man tittar på olika restriktioner. Vårt fokus är de anställda i butiker samt hur arbetsgivarna hanterar frågorna som rör deras arbetsmiljö, säger Linda Palmetzhofer till Market. 

Sedan 1 december krävs till exempel vaccinpass för att delta i större engagemang. Regeringen har flaggat för att det kan bli aktuellt för fler verksamheter. 

– Vi är inte där än när det gäller handeln. I sig kan det vara en trygghet för butikspersonalen att veta att kunderna är vaccinerade. En annan fråga är hur det ska gå till rent praktiskt, vem som ska kontrollera det, säger Linda Palmetzhofer som konstaterar att butikspersonal tidigare under pandemin, när antalet kunder i butik begränsades, tvingades ta en del otrevliga diskussioner med upprörda människor. 

Handelsanställdas förbund har fått signaler från sina medlemmar om att en del arbetsgivare blåst faran över för tidigt, särskilt när smittspridningen ökar igen. 

– Vi har fått berättat för oss hur arbetsgivare, när restriktionerna togs bort, skyndade sig sig att ta bort plexiglaset vid kassorna och skrubbade bort avståndsmarkeringarna i golvet. De tog ut segern över pandemin i förtid, säger Linda Palmetzhofer. 

Hon ser gärna att plexiglasen, i de fall de har tagits bort, kommer på plats vid kassan igen och att avståndsmarkeringarna syns tydligt på butiksgolvet. 

– Vi behöver åter påminna kunderna om att hålla avstånd. Många butiker har till exempel behållit handspriten vid ingången. Det tror jag sänder en viktig signal. 

Utrop i butiken som uppmanar kunderna att hålla avstånd ser Linda Palmetzhofer som en annan bra åtgärd. 

– Det finns en risk för att allmänheten inte tänker på det. 

Att hålla avstånd är inte bara viktigt i kassan menar hon, utan i hela butiken. 

Vad tycker du är viktigast för butikerna att göra nu?
– Det viktigaste är att de göra en lokal riskbedömning tillsammans med medarbetarna. Då är det viktigt att den anpassas utifrån de förutsättningar som finns i den enskilda butiken. Vidare är det viktigt att arbetsgivaren agerar utifrån den som de har kommit fram till, det är inte alltid som man gör det, säger Linda Palmetzhofer. 

Hon påpekar att det inte bara gäller butik utan på lager och hos postombud också.

– Även där är det viktigt att man tittar på hur man kan bidra till att minska smittspridningen.  

 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.