Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Magnus Mähring, professor i entreprenörskap och digital innovation på Handelshögskolan i Stockholm.

Forskaren om konceptet kedja – från kronjuvel till riskfaktor: ”Sårbarheten utmanar skalfördelarna”

I 150 år har kedjan varit en av detaljhandelns viktigaste framgångsfaktorer, men IT-attacken mot Coop visar hur sammankoppling i stället blivit en nackdel. Är sårbarheten början till slutet för konceptet kedja – och varför är beredskapen i handeln så dålig? ”Det finns både ekonomiska och psykologiska förklaringar till det”, säger Magnus Mähring, forskare på Handelshögskolan i Stockholm – och ger sitt viktigaste råd.

Publicerad: 23 juli 2021, 13:12

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

IT-attacken som stängde Coops butiker sätter detaljhandelns och kedjans sårbarhet i ett smärtsamt strålkastarljus.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News