Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Föreningens miljontapp under kraschen: ”Vi får ta en diskussion med Coop centralt”

Publicerad: 9 juli 2021, 06:21

Stora Coop Viberga i Finspång tvingades hålla stängt i fem dagar efter att kassasystemet slagits ut.

Foto: Lars Welin

Coop Finspång har öppnat sin stormarknad igen efter IT-kraschen. Att hålla Stora Coop Viberga stängd har kostat för föreningen. ”Lågt räknat har vi förlorat 500 000 kronor per dag”, säger Annelie Thyselius, tillförordnad vd.


Ämnen i artikeln:

Coop

I går morse kunde Stora Coop Viberg i Finspång öppna igen efter att ha hållits stängd i fem dagar på grund av IT-attacken som gjorde att kassasystemet kraschade. 

– Självklart har det varit en jobbig period och det är jätteskönt att vi kan öppna för våra kunder igen, säger Annelie Thyselius till Norrköpings Tidningar. 

Under torsdagen fungerade de bemannade kassorna igen, däremot inte självbetjäningen som föreningen hoppas ska kunna användas i dag. 

– Vårt kafé är öppet, men i restaurangen är det krångel med kassan, så den har vi inte kunnat öppna ännu, säger Annelie Thyselius. 

Den hoppas Coop Finspång kunna öppna i dag. 

Stora Coop Viberg har i genomsnitt 1 400 kunder per dag. Så att ha stängt i fem dagar kostar. 

– Lågt räknat har vi förlorat 500 000 kronor per dag. Det rör sig om två och en halv till tre miljoner kronor i förlust bara på Stora Coop Viberga, det är ett rejält tapp. 

Annelie Thyselius säger till tidningen att hon i dag inte kan svara på om föreningen kommer att ersättas för förlorade intäkter. 

– Vi får ta den diskussionen med Coop centralt. Förhoppningsvis finns det försäkringar som täcker det mesta.

Även föreningens övriga fyra butiker är igång igen efter IT-attacken. 

– De öppnade klockan 10 under torsdagen. I de butikerna har vi kunnat använda oss av appen scan and pay, där kunderna betalar med sina telefoner. Men vi har förlorat pengar där också när en del kunder valt andra butiker under den här tiden, säger Annelie Thyselius.

En annan utmaning är att komma i fas med sortimentet. 

– Vi har automatbeställningar på varor som baseras på vad vi sålt tidigare. Antingen kan vi få för mycket varor nu ett tag eller för lite av vissa varor. Men det ska inte behöva ta slut, säger Annelie Thyselius.

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News