tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Agerar efter stora stölder: ”Inte hållbart att vi har ett svinn på oxfilé på 100 000 kronor”

Publicerad: 17 januari 2023, 08:56

Peter Bergvall, handlare för Hemköp i Skogsbo i Avesta.

Foto: Conny Sillén

Efter flera stora köttstölder agerar butiken. Hos Hemköp i Skogsbo i Avesta få kunderna handla dyrare kött från delikatessdisken vid låg bemanning.

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


– Det är ett måste, det är inte hållbart att vi har ett svinn på oxfilé på kanske 100 000 kronor per år, säger handlaren Peter Bergvall till Avesta Tidning.

Han berättar för tidningen att butiken varit utsatt för köttstölder under en längre tid.

– I början så märker man inte sånt här, utan det har nog pågått under hela hösten egentligen.

Men efter att det försvunnit kött för nästan 9 000 på en vecka så reagerade personalen.

– Som det blev nu att de länsar hyllan, det har jag aldrig varit med om tidigare.

Resultatet har blivit att kunderna får handla det dyrare köttet i delikatessdisken under vissa perioder då butiken hålls öppen.

– När det inte är personal här på obekväma arbetstider då har vi plockat undan oxfilé och dyrare köttet. Då får man säga till i delikatessdisken att man vill ha och så tar personalen fram det, säger Peter Bergvall.

LÄS OCKSÅ: Hemköp sätter stopp för handlare – får inte ta över butik: ”Inte aktuellt”

Han berättar för Avesta Tidning att det framför allt är nötkött som stjäls.

– Merparten som stjäls är oxfilé, och de tar inte det köttet vi packar själva här i butiken. Däremot så tar de köttet som är vakuumpackat, för det kan man sälja till mindre nogräknade verksamheter. Vi har lite indikationer på kameran, men inte tillräckligt mycket för att vi ska kunna göra polisanmälan på det.

Förståelsen från kunden har varit stor, enligt honom.

– Det drabbar ju dem som vill köpa en fin köttbit sent på kvällen, då lär det vara någon som kan servera det som vi redan har skurit upp. Men det har fungerat hittills, det är ingen som har klagat, säger Peter Bergvall.

LÄS OCKSÅ: Succéduon återförenad – för att lyfta Hemköps prestigebutik: ”Inget självspelande piano”

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev