Personligt
Systrarna driver familjens butik – i sin mammas anda
Publicerad: 17 maj 2023, 07:25
Systrarna Anita Tapalaga och Monica Popov driver vidare sin mammas livsverk – Ica Nära på Gräshagen.
Foto: Ellen Larsson
Systrarna tog över driften för mammans butik när hon hastigt gick bort för tio år sedan. Äldsta dottern Anita Tapalaga är den som formellt axlar rollen som handlare, men butiken drivs fortfarande som ett familjeföretag. ” Vi tvekade aldrig.”
Ämnen i artikeln:
Ica NäraJönköping. När hennes mamma Zaklina Popov hastigt gick bort hösten 2013, bestämde sig då 27-åriga Anita Tapalaga för att axla mammans roll som handlare för Ica Nära-butiken på Gräshagen, i södra delarna av Jönköping. Anita Tapalaga var då själv nybliven mamma, men hon kraftsamlade tillsammans med sina två systrar och sin pappa för att rädda kvar butiken inom familjen. När Dagligvarunytt besöker butiken tio år senare finns även yngsta systern Monica Popov där – och den nu pensionerade pappan Nice Popov.
– Pappa är här nästan varje dag, säger Anita Tapalaga med ett skratt.
– I bland kommer han tidigt på morgonen för att ta emot en leverans, i dag rycker han ut vid sjukdom. Det är fantastiskt att få den hjälpen – och att han fortfarande vill jobba, fortsätter hon.
Som handlare för en liten Ica Nära butik är Anita Tapalaga ofta ute på butiksgolvet och packar upp varor. – Mina barn älskar att hjälpa till i butiken precis som vi gjorde som små, säger hon.
Foto: Ellen Larsson
Även mellansystern Diana Popov engagerar sig i butiken som administrativt ansvarig, men hon jobbar annars heltid på ett annat företag. För Anita Tapalaga är det en stor trygghet att driva butiken som ett familjeföretag.
– Vi tvekade aldrig när mamma gick bort, vi ville försöka driva vidare butiken tillsammans. Men att vi inte hann förbereda oss inför skiftet – det var riktigt kämpigt, säger Anita Tapalaga.
Mamman fick i princip sluta jobba från en dag till en annan, efter beskedet om en långt framskriden tumör. Yngsta dottern Monica Popov var då 22 år.
– Allt ställdes på ända, men där och då var det bara att köra på. Att vi är uppvuxna med butiken gjorde det på ett sätt enkelt att ta vid där mamma tvingades sluta, säger Monica Popov.
Monica Popov och Anita Tapalaga har nyligen byggt om butiken. Nu inleds den på klassiskt vis – med frukt och grönt.
Foto: Ellen Larsson
Deras mamma Zaklina Popov började jobba som städerska i Ica-butiken när hon som 18-åring kom till Sverige från Serbien 1985. Hennes arbetsgivare – handlaren som då drev fyra Ica-butiker i Jönköping – såg hennes potential och föreslog efter några år att hon skulle ta över driften.
– Det var nog lite halvt på skämt till en början, men mamma vågade ta steget. Hon kämpade otroligt mycket med den här butiken och det har präglat hela vårt liv. Nu är det vårt livsverk, lika mycket som hennes, säger Anita Tapalaga.
Vid övertagandet var stödet från Ica Sverige ovärderligt, berättar hon. Generationsskiftet snabbades på och hon fick axla rollen som handlare innan alla formella steg var genomförda. Än i dag är hon tacksam för hur den övergångsperioden sköttes från centralt håll.
– Jag var nybliven mamma och hade precis förlorat min egen mamma. Över en natt skulle jag dessutom axla handlarrollen. Det var tufft, men vi klarade det tillsammans, berättar hon.
Deras gemensamma historia kring butiken har skapat starka band i familjen.
– Vi är uppväxta på Gräshagen och var ofta i butiken som barn, om inte farmor passade oss, när mamma och pappa jobbade långa dagar. Nu har mina barn vuxit upp här, de älskar att plocka varor och prata med kunder, säger Anita Tapalaga.
Sedan systrarna tog över 2013 har butiken renoverats i olika omgångar. Den senaste uppfräschningen avslutades nyligen. Kundvarvet är nytt och inleds numera på klassiskt vis, med frukt och grönt. Dessutom har samtliga skepp i butiken byggts om och flyttats. För Ica-familjen, som gör mycket av det praktiska arbetet själva, har det inneburit många långa arbetsdagar.
Men att fortsätta satsa på butiken är självklart.
– Det finns inga alternativ. Det är de som satsar som kommer att överleva och kanske till och med gå stärkta ur den situationen som vi har hamnat i nu. Även om vi också märker av att kundernas köpkraft minskat den senaste tiden, så har omsättningen ökat rejält sedan vi tog över.
Den bostadsnära butiken gynnades underpandemin. Nu fortsätter systrarna satsa för att bygga en långsiktigt lönsam affär.
Foto: Ellen Larsson
Omsättningen i kvartersbutiken har dubblerats på tio år, från 9 till omkring 18 miljoner kronor. Antalet kunder är ungefär detsamma, enligt handlaren men däremot har snittköpen gått upp rejält. Pandemin blev en boost för butiken och den positiva trenden har de försökt hålla i genom att arbeta aktivt med klipp och vara snabba med nyheter.
– Att vi kallar oss för kvarterets bästa granne säger mycket om vad vi står för. Butiken är otroligt viktig socialt för många av våra kunder, säger Anita Tapalaga.
Hennes föräldrar var pionjärer när de redan 2002 började köra hem matkassar till äldre i kundkretsen, som ringt eller mejlat in sina beställningar till butiken. Från Gräshagens Ica levereras i dag matkassar till flera bostadsområden i stan.
– Det tar så klart mycket tid, men det är en väldigt uppskattad tjänst som vi gärna fortsätter med. Och på den vägen har kundkretsen växt långt utanför vårt kvarter.
Och Anita Tapalaga är långt ifrån färdig med butiken i sin barndoms kvarter.
– Den dagen man slutar vilja utveckla sin verksamhet, då ska man sluta driva eget. Jag har många saker kvar som jag vill åstadkomma här.