Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Personligt

Coop Mitt värvade Magnus Wåhlander från Stadium för ett år sedan men innan han hann tillträda hade företaget köpt 31 butiker i Mellansverige.

Foto: Thomas Ohlén

Nya Coop-chefens offensiva mål – tänker växa till över 100 butiker: ”Häftigt att få tänka etableringar”

Coop Mitt växte med nära 50 procent – innan Magnus Wåhlander hann börja som vd. Snart kan företaget ha över 100 butiker. I en stor intervju med Dagligvarunytt berättar han om:
✓ Hur det kändes att komma till Coop – efter 25 år på Stadium.
✓ Varför Örebro är hetast för Coop Mitt på ambitiösa tillväxtresan.
✓ Strategin vid utrullningen av nya Xtra-konceptet.
✓ Förklaringen till starka utvecklingen för Coop Mitt.

Publicerad: 16 juni 2022, 09:09

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Sveriges omsättningsmässigt fjärde största Coop-förening sökte ny vd sedan Meta Persdotter hade värvats till Coop Butiker och Stormarknader (CBS) och rekryterarna prioriterade snabbt en välbekant person på listan över tänkbara kandidater.

Det blev ett samtal till Stadium. 

Och responsen var – positiv.

– Jag har tidigare varit intresserad av Coop Mitt och just den här gången kändes allt rätt. Jag har varit biträdande butikschef i flera butiker i Gävle, regionchef, var med i styrelsen 2015-2018 och upplever att jag övergripande kan företaget. Det finns en stor potential för Coop Mitt. Och efter 25 år på Stadium varav 15 som pendlare kändes det skönt att kunna jobba mer på hemmaplan igen även om jag förstås försöker att vara ute en hel del, säger Magnus Wåhlander när han tar emot Dagligvarunytt på Coop Mitts nya servicekontor i Tullhuset vid Gävle Strand.

LÄS OCKSÅ: Magnus Wåhlander är med på listan över handelns mäktigaste – spana in alla 100 namnen här 

Det byggs en hel del i Gävle och på andra sidan inloppet står byggkranarna på rad.

– Gävle är en stor och viktig marknad för oss och det är roligt att kommunen expanderar. Det gör att våra möjligheter att växa ökar. Och generellt går det bra. Vi har en marknadsandel väl över snittet för Coop i Sverige. Samtidigt vill jag gärna lyfta fram mindre orter som Tierp, Öregrund och Östhammar i Norduppland där siffrorna är väldigt starka.

Mångåriga huvudorten Gävle i det som har hetat Konsum Alfa och Konsum Gävleborg och sedan 2015 Coop Mitt är dock inte längre störst.

 

Detta är Magnus Wåhlander

Ålder: 54 år.
Bor: Hille, strax norr om Gävle.
Familj: Fru och två utflugna söner.
Roll: Vd för Coop Mitt.
Utbildning: ”Officershögskola och livet.”
Karriär: ”Officer, Stadium i 25 år, ett fantastiskt företag där jag fick möjligheten att jobba med det mesta. Butikschef, utbildningsansvarig, regionchef, HR-chef och slutligen som General Manager för Stadium-konceptet i Sverige och Finland.”
Favoritmat: ”Risotto”.
Favoritdryck: ”Ett bra rödvin”.
Fritid: ”Cyklar gärna mountainbike och landsväg, och på vintern längdskidor. Har genomfört tre Svenska klassiker och ett Marathon.”
Dold talang: ”Matlagning.”
Personlig utmaning: ”Att prata med färre ord.”

Kooperationens stora strukturaffär innebar att Coop Mitt köpte 31 butiker i södra Västmanlands län och Örebro län från Coop Butiker och Stormarknader.

– Jag hade faktiskt ingen aning om detta när jag blev klar för Coop Mitt i juni 2021. Men det var en positiv överraskning för mig och törs jag säga hela företaget. Fler butiker innebär större volymer och att vi blir ännu mer konkurrenskraftiga, säger Magnus Wåhlander till Dagligvarunytt.

Coop Mitt har bland annat adderat Västerås och Örebro och totala försäljningen väntas öka med ungefär 50 procent till 4,5 miljarder kronor (netto).

Båda regionstäderna växer snabbt och närmar sig 160 000 invånare.

”Häftigt att komma in på två sådana tillväxtmarknader och i stället få möjlighet att tänka etableringar.”

– Vi har avfolkning inom vissa delar av vårt gamla marknadsområde (Gävleborg, Dalarna, norra Västmanland och norra Uppland). Därför känns det häftigt att komma in på två sådana tillväxtmarknader och i stället få möjlighet att tänka etableringar.

Butikerna togs över från CBS i början av året och såväl före som efter köpet har Magnus Wåhlander och försäljningschefen Patrik Wallin åkt runt mycket för att bilda sig en uppfattning om beståndet och expansionsmöjligheterna.

Örebro förefaller hetast för Coop Mitt.

– Det finns en tydlig potential och vill öka närvaron där. Vi behöver framför allt en riktigt bra matbutik i Örebro city, säger Magnus Wåhlander.

Så sent som för sju år sedan hade dåvarande Konsum Gävleborg bara 25 butiker men köpet av 39 enheter från Coop Butiker och Stormarknader 2015 innebar att föreningen kom upp i 64.

LÄS OCKSÅ: Coops nya jätteaffär – tre företag tar över CBS: ”Fantastiskt att ha kommit i mål”

Nu finns 96 – inklusive obemannade Coop Mini i Gävle.

– Vi kan absolut passera 100 butiker inom några år.

Askersund blev först inom Coop Mitt med Coops nya lågpriskoncept Xtra eftersom det fanns två butiker i formatet Coop inom bara 300 meters avstånd.

Innan årets slut ska Xtra finnas på åtta platser i Coop Mitts numera avsevärt större marknadsområde i Mellansverige.

– Långsiktigt kan det bli ännu fler Xtra där vi upplever att det saknas en lågprisbutik, säger Magnus Wåhlander och understryker att etableringar är lika aktuella som konverteringar från formatet Coop.

Coop Mitt var först med en obemannad butik och öppna Coop Mini i Gävle i början av 2021. Dessutom finns Coops e-handel representerad via konceptet Coop Hämta. Foto: Thomas Ohlén

Coop Mitt var först med en obemannad butik och öppna Coop Mini i Gävle i början av 2021. Dessutom finns Coops e-handel representerad via konceptet Coop Hämta.

Foto: Thomas Ohlén

Coop Mitt var först inom Coop med en obemannad butik när Coop Mini öppnade i stadsdelen Sätra i Gävle i början av 2021.

Butiken är fortfarande en pilot och kommer sannolikt att flyttas.

– Sätra har inte optimala kommersiella läget för en obemannad butik och vi skulle vilja testa konceptet på en annan plats.

Obemannade butiker och inte minst så kallade hybrider har blivit en stark trend i dagligvaruhandeln och Coop ligger i framkant.

Mellersta Nissadalens konsumentförening i Halland var först inom Coop med en hybrid i Unnaryd för drygt ett år sedan.

– Jag ser över tid fler obemannade butiker och hybrider framför mig. Det finns flera mindre orter hos oss som sådana skulle passa på. Men just nu har vi fullt upp med att jobba med Xtra, säger Magnus Wåhlander.

Två röster om Magnus Wåhlander

Maria Rudolphi, ordförande, Coop Mitt:

– Jag är jättenöjd med rekryteringen av Magnus Wåhlander. Han är driven och har mycket energi. Dessutom en duktig ledare. Nu går vi in i en fas där det ledarskapet behövs. Köpet av 31 Coop-butiker i Västmanlands län och Örebro län visar att vi är offensiva. Dessutom är vi snabba i steget. Vi satsade tidigt på Scan and pay och öppnade första obemannade butiken inom Coop. Det passar honom också bra.

Patrik Wallin, försäljningschef, Coop Mitt:

– Magnus Wåhlander kännetecknas av en enorm energi. Han ställer tydliga och höga krav men får organisationen att må bra. Det är mycket glädje och säljfokus och så ska det vara. Vi reste runt en hel del tillsammans innan och efter köpet av butikerna i Västmanlands län och Örebro län för att kalibrera för gemensam syn på dessa och säkerställa att alla nya medarbetare kände och känner sig välkomna till Coop Mitt.

Coop Mitt har parallellt bemannat upp organisationen på servicekontoret för att på bästa sätt kunna ta hand om alla tillkommande butiker och medarbetare och inte minst fortsätta att driva försäljningen.

Årsredovisningen för 2021 visar att ”gamla” Coop Mitt förbättrade nettoomsättningen med 2,2 procent och stärkte rörelseresultatet rejält.

– Jag kom i september och är djupt imponerad av vad företagsledningen och styrelsen har åstadkommit. Det har funnits en plan som man har jobbat konsekvent med i fem-sex år. Det är ingen slump att Coop Mitt utvecklas så bra.

Hur var det att komma från familjeägda Stadium tillbaka till medlemsägda Coop?
– Jag känner mig väldigt väl mottagen här på servicekontoret och ute i butikerna. Det finns så mycket kunnande. Coop Mitt har en ansvarstagande och driven organisation, säger Magnus Wåhlander med beundran i rösten.

LÄS OCKSÅ: Coop-chefen höll löftet – här är nya sälj- och resultatrekorden: ”Levererat enligt plan” 

Strukturaffären inom Coop innebär att alla cirka 3,7 miljoner medlemmar numera tillhör en butiksdrivande förening och är betydligt närmare butikerna och besluten.

Magnus Wåhlander anser att den är ytterligare ett bevis på att kooperationen går mycket mer i takt än tidigare.

– Men synergierna inom Coop är fortfarande relativt outnyttjade. Det är otydligt när man är fristående juridiska enheter.

Inom marknadsområdet finns de tre mindre föreningarna Bjursås (två butiker) och Sollerön (en butik) i Dalarna och Forsbacka utanför Gävle (också en butik).

Ska de gå in i Coop Mitt?
– Jag har varit och hälsat på dem men fusioner är inte aktuella. De sköter sig bra och följer konceptet. Vi kan aldrig bli så lokala som dem, säger Magnus Wåhlander.

Coop på Sollerön utanför Mora är en av de tre mindre föreningar som finns inom Coop Mitts marknadsområde. Foto: Thomas Ohlén

Coop på Sollerön utanför Mora är en av de tre mindre föreningar som finns inom Coop Mitts marknadsområde.

Foto: Thomas Ohlén

Coop Mitt hade bara en franchisedriven butik – i Fredriksberg i Dalarna – men i och med köpet av de 31 butikerna av Coop Butiker och Stormarknader (CBS) finns nio egna företagare.

Franchise är på många håll inom Coop en lyckad driftsform.

– Vi har några riktigt duktiga franchisetagare och vi lär oss av dem hela tiden.

Är du öppen för ytterligare företagare inom Coop Mitt?
– Det kan bli fler men det måste vara rätt förutsättningar och franchise passar inte överallt, svarar Magnus Wåhlander innan han tar med Dagligvarunytt på guidning i Gävle.

Resan börjar med nya flaggskeppsbutiken i gatuplanet Tullhuset som invigdes i samband flytten till nya servicekontoret.

Butiken ligger strategiskt vid vägen till alla nya bostäder på havsnära och heta bostadsområdet Gävle Strand.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Nyckeltalen för hela Coop-federationen – bolag för bolag 

– Tillväxten för butiken är hög och försäljningen tog ytterligare fart när folk började att komma tillbaka till kontor och arbetsplatser runt omkring.

Sedan blir det ytterligare besök i butiker som vd-företrädaren Anders Stake så strategiskt placerade i trafikerade korsningar runt om i Gävle.

Guidningen avslutas i gallerian Nian där Coop Mitt har investerat i en fräsch butik för finsmakare och ett kortare kundvarv för besökare som är mer på språng.

– Satsningen har tagits emot väldigt väl och visar att vi inom Coop är med i matchen, säger Magnus Wåhlander.

Coop Mitt har storsatsat i gallerian Nian i centrala Gävle – och satsar på två kundvarv. Och givetvis har butiken den egenutvecklade betalappen Scan and pay. Foto: Thomas Ohlén

Coop Mitt har storsatsat i gallerian Nian i centrala Gävle – och satsar på två kundvarv. Och givetvis har butiken den egenutvecklade betalappen Scan and pay.

Foto: Thomas Ohlén

 


Ämnen i artikeln:

Coop MittCoop

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev