Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Personligt

Här är verklighetens Ica-Stig och Ica-Stina: ”Det är nästan precis som i reklamen”

Publicerad: 3 februari 2021, 10:46

Lillebror Martin Gren, 38 år, och storasyster Anna Lindquist, 46 år, driver Ica Supermarket Vallås i Halmstad.

Foto: Anders Andersson

Hon är den åtta år äldre storasystern, han är lillebrorsan som tog över pappans livsmedelsbutik först – innan hon kom tillbaka från andra äventyr. Anna Lindquist och Martin Gren är verklighetens svar på reklamsåpans Ica-Stina och Ica-Stig.


AR


Men det är ju vi!

Anna Lindquist och Martin Gren satt bägge klistrade framför tv-apparaten kvart över nio i söndags kväll för att äntligen få reda på vem som skulle bli den nya Ica-Stig.

– Först blev jag förvånad, sedan jätteglad. Inte ens i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att det skulle bli ett syskonpar som tar över butiken – trots att det egentligen borde ligga väldigt nära till hands, säger Anna.

Tillsammans med sin lillebror Martin driver hon Ica Supermarket Vallås i Halmstad, en butik som deras farfar startade på 70-talet och som deras pappa Tommy drev fram till 2008.

– Det är nästan precis som i Ica-reklamen. Brorsan, som utbildade sig till kock och jobbade som det i några år, klev in i verksamheten före mig medan jag jobbade som tjänsteman på Ica Sverige i Solna i åtta år. När pappa ringde och berättade att han ville dra sig tillbaka seglade jag in här, skrattar hon, för riktigt så var det ju inte.

Ett generationsskifte kräver både tid, planering och praktik i andra Ica-butiker men det mesta av det där gjorde Anna i Stockholm och Martin i Halmstad.

Hur är det att driva butik tillsammans som syskon? 

– Det går superbra! Vi vet varandras styrkor och svagheter och det är klart att man ibland kan ha olika åsikter och bli oense men i slutändan blir resultatet alltid bra, säger Martin.

En anledning tror de båda är att det är ganska stor åldersskillnad dem emellan – åtta år.

– Vi har alltid varit i olika faser. När jag tog studenten var Martin fortfarande så liten att han inte ens jobbade extra i butiken. 

Att skilja på arbetsliv och privatliv är också viktigt, något de har med sig hemifrån.

Foto: Anders Andersson

– Om butiken kom på tal under en släktmiddag slog farfar näven i bordet och sade att ”jobbet, det talar vi om på jobbet”!

Farfar Bertil släppte inte riktigt taget om butiken förrän han dog för drygt ett år sedan.

– Han var väldigt engagerad och hade alltid synpunkter. Det känns fint att den gått i arv och att vi nu både förvaltar och förfinar tillsammans.

Båda syskonen är lika aktiva i den dagliga driften.

– Framför allt är det en styrka att vara två där vi båda har olika erfarenhet, kön och ålder. Alla medarbetare har alltid någon de känner att de kan tala med.

Vad hoppas ni av Ica-såpan?

– Icas reklamavdelning borde få Nobelpriset. Jag tror att det här var precis vad som behövdes för att ge den lite mer luft under vingarna, säger Martin.

– Det är ju två fantastiska skådespelare och det kommer att bli en härlig twist med två handlare som har olika synvinklar på vad de vill med butiken, säger Anna.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev