Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Personligt

Handelns Mäktigaste 2016: “Budbilarna är e-handelns stora utmaning”

Publicerad: 13 Januari 2021, 07:35

Foto: Johan Marklund

Apotea ska bli det största och mest hållbara apoteket. – Logistiken är en utmaning men vi ska gå i bräschen för fossilfria leveranser, säger vd Pär Svärdson.


År 2016 utnämndes Apoteas vd Pär Svärdson till Handelns Mäktigaste. Tillväxten har tagit stormkliv och målet är högt ställt, men resan har inte varit smärtfri, särskilt inte i år.

– På några månader har vi anställt 300 nya medarbetare. Vi har inte riktigt mäktat med att alla ska känna sig sedda och komma in i kulturen, men det jobbar vi på, säger Pär Svärdson.

– Att växa så mycket mer än planerat är inte nödvändigtvis bra. Vi hade nog mått bättre om vi vuxit med 30 procent och inte 50 procent eller om vi planerat för 50 procent. Nu måste vi snabbt få till leveranserna, vända båten och hämta upp de medarbetare som är kvar på land. 

Apotea fortsätter att få 10 000–20 000 nya kunder i veckan, konstaterar han.

– Jag tror det beror på att vi fått till något som kunderna gillar, det vill säga snabba leveranser och låga priser. Jag tror också att apoteksvaror är väldigt eftertraktat att köpa på nätet. Vi har vunnit på att fokusera på leveranserna och inte på säljet som andra näthandlare. Det ska vi fortsätta med.      

En annan stor fördel är, enligt Pär Svärdson, valet att ha flera fraktsätt, för att vara bäst där kunderna bor. Ambitionen är att bli det största och mest hållbara apoteket.

– Vi kommer slå årets budgeterade omsättning på 3,5 miljarder rejält. Den största aktören har en omsättning på över 20 miljarder kronor. Men det är inte länge sedan den största var 100 gånger större än oss, så vi närmar oss. Om fem år ska vi vara där.

Och inom några år ska alla Apoteas utgående leveranser vara fossilfria, lovar han.

– Den stora utmaningen för e-handeln är budbilarna. Vi ska gå i bräschen för fossilfri frakt.  

Pär Svärdson

Ålder: 51.

Utbildning: civilingenjör och civilekonom.

Karriär: Började sin karriär på Accenture, grundade Adlibris 1997 och lanserade Apotea 2011.

 

Barbara Taltavull

Reporter

barbara.taltavull@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.