Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Personligt

Handelns Mäktigaste 2015: “Hållbarhetsfrågorna blir helt avgörande på sikt”

Publicerad: 13 Januari 2021, 07:34

Foto: Johan Marklund

2020 har bjudit på en blandad utveckling för Handelns mäktigaste 2015. Nu är prio ett att bli bäst på nätet. – Vi kommer vara svårslagna, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg.


Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

År 2015 korades Ica Gruppens vd Per Strömberg till Handelns Mäktigaste. Sedan dess har det skett stora strukturella förändringar av koncernen, som både köpt och sålt bolag. Två milstolpar utgörs av köpet av Apoteket Hjärtat 2015 och försäljningen av Hemtex 2019. 

Samtidigt har det skett en enorm digitalisering som påskyndats av pandemin med kraftig tillväxt inom mat och apotek. Dessutom har kundernas intresse för hälsa och klimat ökat, vilket Ica försöker möta på flera sätt.       

– Vi blir klimatneutrala redan i år och vi försöker hjälpa kundernas att göra hälsosamma val. På Ica.se tipsar vi till exempel om hållbara och hälsosamma måltider, säger Per Strömberg.

Till följd av pandemin har frågor som e-handel och prisvärde blivit ännu viktigare än tidigare. Fokus just nu ligger främst på att bli bäst i klassen på nätet.

– Ocados onlinelösning och vårt fokus på prisvärde gör oss svårslagna när det blir högre arbetslöshet och ett tuffare konjunkturläge. Hållbarhetsfrågorna har under pandemin kanske hamnat lite i skymundan men har fått bredare fokus och kommer långsiktigt att vara helt avgörande för oss.

Ica Gruppens mål är att växa mer än marknaden överallt där koncernen verkar.

– I början av året var det kämpigt på grund av att kunderna valde att i större utsträckning gå till större enheter, men i augusti, september och oktober tog vi åter marknadsandelar. Under dessa månader har Ica Nära kommit tillbaka med en väldigt stark tillväxt som överträffar marknaden. Vår onlinetillväxt fortsätter också att slå marknadstillväxten, vilket hjälper till att ta marknadsandelar.

2020 öppnade drygt tio nya butiker, under hösten ökade etableringstakten och 2021 kommer vi att se ett något större antal nya Ica-butiker än 2020, utlovar Per Strömberg.

– Mycket av det förändrade konsumtionsbeteende som triggats av pandemin är här för att stanna, inte minst för att den nu varat så länge, men det gäller inte vår matkonsumtion. I dag lagar vi mer mat från grunden, gamla klassiker har fått en revival, men när folk återgår till arbetsplatserna blir färdiga måltidslösningar viktigare igen.        

Per Strömberg

Ålder: 56 år.

Utbildning: Civilekonom från Uppsala.

Karriär: I dag vd på Ica Gruppen, tidigare vd på Lantmännen, Sardus och Kraft Foods Sverige. 

 

Barbara Taltavull

Reporter

barbara.taltavull@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.