onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Personligt

Fem pris på fem år – här hyllas Hemköp av LRF: ”Alltid roligt”

Publicerad: 19 december 2022, 13:49

Hemköp i Skogsbo prisas för femte gången sedan öppningen 2017. Angelica Larsson i butikens köttavdelning visar diplomet från LRF.

Hemköp i Skogsbo har fått sitt femte pris – på fem år. Nu är det LRF som hyllar butiken i utkanten av Avesta, ”Vi har alltid trott på vår idé”, säger handlaren Peter Bergvall.

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Tempo blev Hemköp i Skogsbo i slutet av 2017 och sedan dess har butiken alltså fått fem utmärkelser – från Centerkvinnor, Skördefest södra Dalarna, Hemköp och White Guide (Årets hållbara köttpris).

LRF Ungdomen i Dalarna är senast ut att uppmärksamma butiken.

– Det är alltid roligt att få pris för det bevisar att vi gör något bra, säger Peter Bergvall till Dagligvarunytt.

Tempo blev Hemköp i Skogsbo i slutet av 2017. Profilbytet och flytten till ny lokal blev en succé. Försäljningen har skjutit i höjden och butiken har nu belönats med sitt femte pris.

Foto: Conny Sillén

I motiveringen står det bland annat att Hemköp i Skogsbo har gjort ett aktivt val att satsa på ett brett sortiment av lokalproducerade produkter.

Peter Bergvall påpekar att det har varit en medveten strategi sedan familjen tog över nedläggningshotade Tempo för tolv år sedan.

– Det första vi gjorde var att fråga de boende vad de vill kunna handla här. Lokalproducerat var ett starkt önskemål så det har vi fokuserat på. Satsningen har också gett oss nya kunder från södra Dalarna och norra Västmanland.

Tempo/Hemköp i Skogsbo hade länge en stark profil inom kött, catering, räksmörgåsar och färdiga rätter men har successivt blivit en fullsortimentsbutik som nu omsätter cirka 70 miljoner kronor (tio miljoner kronor 2010).

Motiveringen

”Hemköp i Skogsbo har gjort ett aktivt val att satsa på ett brett sortiment av lokalproducerade produkter. Med skyltar, ute och inne, skapar de uppmärksamhet, nyfikenhet, och gör det lätt för kunden att hitta de närproducerade produkterna i butiken. Utöver det närproducerade finns ett stort utbud av svenska produkter i butiken och det är tydligt att det pågår ett målmedvetet arbete med hållbara val på flera nivåer. Något som får butiken att sticka ut är att de bara säljer kött från Sverige och potatis och ägg från bygden.”

Planen var att med hjälp av fastighetsägaren bygga ut affärslokalen för att möta den ökade efterfrågan men det omfattande projektet har skjutits fram ett år.

– Inflationen har inneburit att priserna på bland annat material har stuckit iväg och det är inte ekonomiskt försvarbart att investera i nuvarande marknadsklimat, säger Peter Bergvall.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev